Analiza rynku politycznego [W3-PO-DP-S2-ARP20]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza rynku politycznego [W3-PO-DP-S2-ARP20] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Mazur | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Brodzińska-Mirowska Barbara, Marketing międzywyborczy w teorii i praktyce. Przypadek Platformy Obywatelskiej, Toruń 2013, Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyka, Wrocław 2002, De Barbaro N., Dojść do głosu. Radykalnie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej, Warszawa 2005(rozdz. 3); Gackowski T., Łączyński M. (red.) Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009 Keller K., Strategiczne zarządzanie marką. Kapitał marki – budowanie, mierzenie i zarządzanie, Warszawa 2015 Kolczyński M., Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007 Mazur M., Marketing polityczny, Warszawa 2002 Szalkiewicz W., Sokołowski M., Inżynierowie społeczni i technologie zdobywania władzy. Studia nad manipulacja i propagandą, Toruń 2017 Zajdowski K., Marketing produktu politycznego. Analiza porównawcza, Warszawa 2017. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest refleksja nad zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem rynku politycznego oraz nabycie przez studentów wiedzy na temat podstawowych metod umożliwiających analizę rynku politycznego tj. diagnozę i opis rynku politycznego (w kategoriach rozpoznania mechanizmu rynku, jego struktury i stanu, tj. ogólnej charakterystyki sytuacji rynkowej (w tym podstawowych uwarunkowań systemowych) oraz charakterystyki: 1) struktury rywalizacji politycznej; 2) rynku wyborców; 3) ofert wyborczych); wskazanie związków przyczynowo-skutkowych procesów rynkowych oraz przewidywania zdarzeń rynkowych i zachowań podmiotów rynkowych. Zakres tematyczny obejmuje omówienie metod analizy i diagnostyki rynku politycznego (z naciskiem na metody jakościowe), rozważnie podstawowych czynników wpływu na zachowania rynkowe organizacji politycznych w ich makrootoczeniu oraz czynników występujących w ich najbliższym otoczeniu, omówienie specyfiki uwarunkowań rynku politycznego w wyborach samorządowych, analizę pozycjonowania podmiotów politycznych na rynku politycznym. Szczególny nacisk będzie położony na rozpoznanie i rozważenie uwarunkowań określających pozycję podmiotów politycznych rywalizujących w wyborach na polskim rynku politycznym, z uwzględnieniem czynników związanych z organizacjami politycznymi oraz czynników występujących w ich otoczeniu, a także analizę podmiotów politycznych rywalizujących na rynku pod kątem ich zachowań komunikacyjnych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda podająca (omówienie podstawowych kategorii i wybranych ujęć teoretycznych dotyczących mechanizmów rynku politycznego, dyskusja wybranych problemów badawczych, prezentacja wyników wybranych badań empirycznych, studia przypadku) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny w formie prezentacji przez studentów projektów dotyczących analizy wybranych aspektów funkcjonowania rynku politycznego kryterium oceny: wiedza teoretyczna oraz znajomość wyników badań empirycznych związanych z tematem projektu |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 sem. politologii spec. doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.