Analiza rynku politycznego [W3-PO-DP-S2-ARP20]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza rynku politycznego [W3-PO-DP-S2-ARP20] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Mazur | ||||||||||||||||
Literatura: |
Adamik-Szysiak M., Strategie komunikowania podmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych, Lublin 2018 Batorski D., Nagraba M., Zając J., Zbieranek J. Internet w kampanii, Instytut Spraw Publicznych 2012 Bukowski M., Flis J., Hess A., Szymańska A., Rządzący i opozycja. Partie sejmowe i lokalne w małopolskich wyborach samorządowych, Kraków 2016 Cichosz M., Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, w: Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyka, Wrocław 2002, Cichosz M., Wizerunek szyty na miarę… o kreacjach dolnośląskich liderów rynku w kampanii samorządowej 2006, w: Kasińska-Metryka A., Olszewski P., Forma czy treść? Rzecz o wizerunku w życiu społecznym i politycznym, Toruń 2012 Gackowski T., Łączyński M. (red.) Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009 Gdula M., Dobra zmiana w Miastku. Neoautorytaryzm w polskiej polityce z perspektywy małego miasta, Warszawa 2017 Gendźwiłł A., Dlaczego sukces? Analiza wyników wyborów prezydentów największych polskich miast, w: Raciborski J., (red.) Studia nad wyborami. Polska 2005-2006, Warszawa 2008 (kopia artykułu w plikach MS Teams) Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyka, Wrocław 2002, Kolczyński M., Mazur M., Broń masowego wrażenia, Warszawa 2009 Marciniak E., Godlewski T., Jakościowy portret „elektoratu zmiany” w wyborach parlamentarnych 2015 roku – podobieństwa i różnice, e-Politikon, Numer XVII, wiosna 2016 Olczyk T., Serwis społecznościowy jako narzędzie kampanii wyborczej -profile Bronisława Komorowskiego, Baracka Obamy i Mitta Romneya na Facebooku, Studia Medioznawcze, 2014, nr 4 (59), 87-101 Potulski J., Zwycięstwo wyborcze D. Trumpa jako przykład drugiej fali kontrmobilizacji, w: Misiuna J., Molęda-Zdziech M., Łubiarz S. (red.): Amerykańskie wybory prezydenckie w erze postprawdy. Aktorzy, strategie, konteksty, Warszawa 2018; Wasilewski J., Olczyk T., Storeytelling jako narzędzie marketingu politycznego – model, w: Annusewicz O. (red.), Zarządzanie wizerunkiem w polityce, „Studia politologiczne”, vol. 45, Warszawa 2017 Wasilewski, Skibiński, Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Warszawa 2008 (rozdz. 3: Kim jesteśmy, dokąd zmierzamy?) Wit-Świątkowska I., Pozycjonowanie oferty wyborczej w wyborach prezydentów miast, Studia Politologiczne 2011; vol. 20 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest refleksja nad wybranymi zagadnienia związanymi z funkcjonowaniem rynku politycznego oraz zdobycie przez studentów wiedzy i podstawowych umiejętności przydatnych do analizy rynku politycznego, ze szczególnym uwzględnieniem opisu i diagnozy pozycji podmiotów politycznych na rynku politycznym (w tym zachowań wyborców). Studenci w ramach ćwiczeń realizują w grupach projekty analizy rynku politycznego w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz rezultaty badań empirycznych, pośród tych projektów można wymienić: P1 Wykorzystywanie mediów społecznościowych przez polskich posłów w okresie niewyborczym pod kątem kształtowania ich wizerunku w kontekście budowania zindywidualizowanych relacji i interaktywności P2 Postawy i przekonania wyborców niezdecydowanych (wybory parlamentarne w Polsce) w ujęciu jakościowym P3 Analiza pozycji rynkowej partii Polska 2050 Szymona Hołowni na polskim rynku politycznym (zasoby organizacji, czynniki związane z otoczeniem) P4 Analiza wyników wyborów samorządowych prezydenta / burmistrza (wybrane miasto) – przygotowanie raportu z wykorzystaniem podstawowych wskaźników pozycji rynkowej głównych podmiotów rywalizacji, kontekstu oraz zachowań wyborczych wyborców P5 Analiza narracji marketingowej D. Trumpa, J. Bidena na podstawie wybranych przekazów (przemówienia konwencyjne, debaty wyborcze, kluczowe materiały promocyjne) (Narracja marketingowa rozumiana jako historia definiująca i strukturyzująca rywalizację wyborczą z perspektywy i w interesie nadawcy politycznego oraz przekonująca/motywująca do głosowania na niego; analiza wymaga uwzględnienia również rekonstrukcji przesłania i wizerunku kandydata/partii oraz rozważenia (próby oceny na podstawie wybranych kryteriów) takich cech narracji jak, jej: spójność, wiarygodność, prostota i atrakcyjność formalna, sposób jej komunikowania, a także tego, czy odróżnia ona nadawcę od konkurencji.) P6 Analiza narracji marketingowej w ujęciu porównawczym - przypadek A. Dudy i R. Trzaskowskiego w kampanii prezydenckiej ‘2019 (uwagi dot. narracji market. j.w.) |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja w grupie moderowana przez prowadzącego, analizowanie i rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z procesami przebiegającymi na rynku politycznym przygotowanie i prezentacja projektów przygotowanych przez studentów. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
metody i kryteria oceniania: - ocena przez prowadzącego wypowiedzi studentów w trakcie zajęć, - ocena przez prowadzącego sposobu wykonania przez studentów projektów realizowanych w ramach zajęć. kryteria oceny: przegotowanie merytoryczne, zaangażowanie i twórcze podejście do zadań realizowanych w ramach zajęć. Aby otrzymać ocenę dostateczną student poprawnie realizuje wybrany projekt oraz wykazuje się wiedzą na podstawowym poziomie zaczerpniętą z lektury wybranych na zajęcia tekstów, poprawnie przedstawia argumentację do wygłaszanych tez, wykazuje się w stopniu dostatecznym umiejętnościami opisu, diagnozy i wyjaśnienia zjawisk i procesów przebiegających na rynku politycznym. Aby otrzymać ocenę dobrą student poprawnie realizuje wybrany projekt oraz wykazuje się dobrą wiedzą zaczerpniętą z lektury wybranych na zajęcia tekstów, poprawnie przedstawia argumentację do wygłaszanych tez, wykazuje się dobrym opanowaniem umiejętności opisu, diagnozy i wyjaśnienia zjawisk i procesów przebiegających na rynku politycznym. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student realizuje wybrany projekt w sposób bardzo dobry oraz wykazuje się bardzo dobrą wiedzą zaczerpniętą z lektury wybranych na zajęcia tekstów, poprawnie przedstawia argumentację do wygłaszanych tez, wykazuje się dobrym opanowaniem wykazuje się dobrym opanowaniem umiejętności opisu, diagnozy i wyjaśnienia zjawisk i procesów przebiegających na rynku politycznym. Postawę studenta charakteryzuje ponadto twórcze podejście oraz zaangażowanie w poszukiwaniu dodatkowych, wartościowych poznawczo informacji oraz nowych rozwiązań omawianych teoretycznych oraz praktycznych problemów. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
2 sem. politologii spec. doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.