Antropologia kulturowa [W6-PA-SEP-S2-AK]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia kulturowa [W6-PA-SEP-S2-AK] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Grzegorz Studnicki | ||||||||||||||
Literatura: |
Czarnowski S.: Kultura, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001, s. 28-35. Bagby P.: Pojęcie kultury, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001, s. 50-57. Burszta W. J.: Spotkanie z innością – u korzeni antropologii [w:] W. J. Burszta, Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998, s. 13-34. Kuper A.: Barbarzyński, dziki, pierwotny, [w:] A. Kuper, Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego. Transformacje mitu, Kraków 2009, s. 21-37. Tylor E.: Cywilizacja pierwotna, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 82-96. Kuper A.: Lewis Henry Morgan i Społeczeństwo Pierwotne, [w:] Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego. Transformacje mitu, Kraków 2009, s. 63-85 Ratzel F.: Antropogeografia [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 301-314. Linton R.: Dyfuzja, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antrologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 338-353. Mauss M.: Sposoby posługiwania się ciałem, [w:] G. Godlewski i inni, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001, s. 185-195. Levy-Bruhl L.: Działania umysłowości pierwotnej, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 230-246. Malinowski B.: Nauka i religia, [w:] B. Malinowski, Dzieła, t. 7., Warszawa 1990, s. 446-460. Malinowski B.: Istota Kula, [w:] B. Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1981, s. 126-155. Radclife-Brown A. R.: O pojęciu funkcji w naukach społecznych, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 591-598. Evans-Pritchard E.: Czarownictwo jako wyjaśnienie nieszczęśliwych wydarzeń, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 621-437. Benedict R.: Różnorodność kultur, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 357-371. Kardiner A.: (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 442-457 Mead M.: Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.159-168. Claude Lévi-Strauss, Trójkąt kulinarny, „Twórczość” 1972, nr 2, s. 71-80. Mars-Jones A.: Antropologia strukturalna, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, nr 3-5, 1995, s. 162-163. Aycock D. A.: Losy żony Lota: mediacja strukturalna w mitologii biblijnej, [w:] E. Leach, D. A. Ayock, Siostry Mojżesza, Poznań 1998, s. 149-155. White L. A.: Rozwój kultury, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 641-647. Harris M.: Matka krowa, [w:] (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka – świat kultury. Antropologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009, s. 670-682. Sahlins M. D.: Pierwotne społeczeństwa dobrobytu, [w:] Warszawa 2003, s.275-306. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005 s. 47-60. van Gennep A.: Obrzędy przejścia, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s. 115-120. Turner V.: Procesy rytualne, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s. 121-139. Eliade M.: Czas święty i mity, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001, s. 105-114 Bachtin M. M.: Ludowe formy świąt karnawałowych, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s. 373-384 Bauman Z.: Ponowoczesne przygody ciała, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia ciała, Warszawa 2008, s. 95-102. Douglas M.: Czystość i zmaza, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia ciała, Warszawa 2008, s. 38-48. Yi-Fu Tuan: Ciało, relacje międzyludzkie i wartość przestrzenna, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001, s. 152-162. Foucault M.: Karanie: od ceremoniału do ćwiczenia, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s. 310-323 Morin E.: Kultura czasu wolnego, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001, s. 491-498 Barthes R.: Fetysze życia codziennego, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s. 610-613. Roger M. F.: Barbie jako ikona kultury, [w:] (red.) A. Chałupnik i inni, Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s. 639-642. Burszta W. J.: Tożsamość w wojnie kultur, [w:] (red.) H. Mamzer, W poszukiwaniu tożsamości. Humanistyczne rozważania interdyscyplinarne, Poznań 2007, s. 33-47. Codzienne flagowanie ojczyzny, [w:] M. Billing: Banalny nacjonalizm, Kraków 2008, s. 175-233. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
(1) Kultura i jej istota. (2) Spotkanie z innym, jako podstawa doświadczenia antropologicznego. (3) Ewolucjonistyczne koncepcje kultury. (4) Dyfuzjonizm – szkoła kręgów kulturowych. (5) Szkoła durkheimowska. (6) Funkcjonalizm (7) Konfiguracjonizm i psychokulturalizm (8) Strukturalizm (9) Neoewolucjonizm – materializm kulturowy – ekologia kulturowa (10) Kultura i społeczeństwo (11) Czas w kulturze (12) Ciało w kulturze (13) Współczesne konteksty kultury masowej i popularnej (14) Identyfikacje grupowe a tożsamość (15) Podsumowanie zajęć i zaliczenia |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Studenci zaznajamiają się z zawartością tekstów źródłowych (artykuły naukowe, rozdziały) wskazane przez prowadzącego zajęcia; biorą udział w dyskusjach problemowych podczas ćwiczeń oraz przygotowują prezentację bądź esej związany z podejmowanym w trakcie ćwiczeń tematem. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Najwyższą ocenę może otrzymać student/ka za znajomość twierdzeń, teorii, tez czy ujęć omawianych w czasie zajęć i ich umiejętne wykorzystanie w eseju naukowym uwzględniającym problematykę ograniczonego uczestnictwa w kulturze. Przedstawiony esej musi odwołać się do co najmniej 4 tekstów omawianych w trakcie cyklu ćwiczeń. |
||||||||||||||
Uwagi: |
surdo z edu.plast stac II st 1 rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.