Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia specjalnościowe [W6-PGAN-S2-ZS1] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zagadnienia specjalnościowe [W6-PGAN-S2-ZS1]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 8:00 - 9:30
sala 203
Budynek F (Cieszyn, ul. Paderewskiego 13) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Nieracka
Literatura:

Jacek Ostaszewski, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018.

Barbara Szczekała, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź:NCKF 2018.

Christopher Vogler, Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2010, [s. 1-29]

Thomas Elsaesser, Kino gier umysłowych [w:] tegoż, Kino - maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniw. Gdańskiego 2018, s. 29-56 .

Mirosław Przylipiak, Opowiadanie, czas i przestrzeń [w:] tegoż, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańsk 2016.

Jacek Ostaszewski, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 71-72.

Barbara Szczekała, Kino postfabularne i karnawał atrakcji, „Ekrany” 2015, nr 3-4 (25-26).

Piotr Mirski, Metoda i szaleństwo. O narracjach paranoicznych, „Ekrany” 2014, nr 1 (17).

Zakres tematów:

• Narracja jako struktura poznawcza. Pojęcie opowiadania. Przyczynowość i chronologia zdarzeń.

• Dramaturgiczna kompozycja filmu.

• Instancje narracyjne w filmie: figura narratora, figura autora, fokalizacja i formy subiektywizacji.

• Wczesne kino atrakcji (Georges Méliès) i kino narracji zintegrowanej (David W.Griffith).

• Przypadek niemieckiego kina ekspresjonistycznego. Obraz jako opowiadanie („Gabinet doktora Caligari”, Robert Wiene 1920).

• Konstruktywizm i radziecka szkoła montażowa („Pancernik Potiomkin” Siergiej Eisenstein, 1925, „Człowiek z kamerą” Dżiga Wiertow, 1929

• Klasyczna narracja w kinie hollywoodzkim. Styl kina zerowego (1920-1950).

• Nowatorstwo narracyjne „Obywatela Kane” Orsona Wellesa (1942).

• Narracja modernistyczna. Przypadek francuskiej twórczości nowofalowej (Jean-Luc Godard).

• Zwrot postmodernistyczny: niewiarygodność narracyjna, alinearność, epizodyczność, intertekstualność, autorefleksyjność ( „Dzikość serca”, David Lynch 1990, „Pulp Fiction”, Quentin Tarantino 1994, „Dwanaście małp”, Terry Gilliam 1995 ).

• Fenomen mind game films – kina gier umysłowych. „Memento”, Christopher Nolan 2000, “Incepcja” Christopher Nolan, 2010, “Nieodwracalne”, Gaspar Noé 2002.

• Postfabularność hollywoodzkich blockbusterów.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia - analiza fragmentów filmów na zajęciach pod kątem formy filmowej i opowiadania, dyskusja nad wskazanymi w literaturze przedmiotu tekstami, dyskusja nad adaptowaniem rozwiązań filmowych do gier wideo.

Praca własna studenta: 25 h; praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca nad materiałem audiowizualnym, samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej w trakcie konwersatorium.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna (skala ocen 2 - 5).

Odpowiednio ocenione są: poprawność językowa, zawartość merytoryczna, umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu. Praca winna zawierać bibliografię i przypisy.

Ocena z pracy jest tożsama z oceną na zaliczenie przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)