Zagadnienia specjalnościowe [W6-PGAN-S2-ZS1]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zagadnienia specjalnościowe [W6-PGAN-S2-ZS1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Nieracka |
Literatura: |
Jacek Ostaszewski, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018. Barbara Szczekała, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź:NCKF 2018. Christopher Vogler, Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2010, [s. 1-29] Thomas Elsaesser, Kino gier umysłowych [w:] tegoż, Kino - maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniw. Gdańskiego 2018, s. 29-56 . Mirosław Przylipiak, Opowiadanie, czas i przestrzeń [w:] tegoż, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańsk 2016. Jacek Ostaszewski, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 71-72. Barbara Szczekała, Kino postfabularne i karnawał atrakcji, „Ekrany” 2015, nr 3-4 (25-26). Piotr Mirski, Metoda i szaleństwo. O narracjach paranoicznych, „Ekrany” 2014, nr 1 (17). |
Zakres tematów: |
• Narracja jako struktura poznawcza. Pojęcie opowiadania. Przyczynowość i chronologia zdarzeń. • Dramaturgiczna kompozycja filmu. • Instancje narracyjne w filmie: figura narratora, figura autora, fokalizacja i formy subiektywizacji. • Wczesne kino atrakcji (Georges Méliès) i kino narracji zintegrowanej (David W.Griffith). • Przypadek niemieckiego kina ekspresjonistycznego. Obraz jako opowiadanie („Gabinet doktora Caligari”, Robert Wiene 1920). • Konstruktywizm i radziecka szkoła montażowa („Pancernik Potiomkin” Siergiej Eisenstein, 1925, „Człowiek z kamerą” Dżiga Wiertow, 1929 • Klasyczna narracja w kinie hollywoodzkim. Styl kina zerowego (1920-1950). • Nowatorstwo narracyjne „Obywatela Kane” Orsona Wellesa (1942). • Narracja modernistyczna. Przypadek francuskiej twórczości nowofalowej (Jean-Luc Godard). • Zwrot postmodernistyczny: niewiarygodność narracyjna, alinearność, epizodyczność, intertekstualność, autorefleksyjność ( „Dzikość serca”, David Lynch 1990, „Pulp Fiction”, Quentin Tarantino 1994, „Dwanaście małp”, Terry Gilliam 1995 ). • Fenomen mind game films – kina gier umysłowych. „Memento”, Christopher Nolan 2000, “Incepcja” Christopher Nolan, 2010, “Nieodwracalne”, Gaspar Noé 2002. • Postfabularność hollywoodzkich blockbusterów. |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia - analiza fragmentów filmów na zajęciach pod kątem formy filmowej i opowiadania, dyskusja nad wskazanymi w literaturze przedmiotu tekstami, dyskusja nad adaptowaniem rozwiązań filmowych do gier wideo. Praca własna studenta: 25 h; praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca nad materiałem audiowizualnym, samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej w trakcie konwersatorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna (skala ocen 2 - 5). Odpowiednio ocenione są: poprawność językowa, zawartość merytoryczna, umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu. Praca winna zawierać bibliografię i przypisy. Ocena z pracy jest tożsama z oceną na zaliczenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.