Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-POW]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-POW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aniela Różańska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Badora S.: Człowiek jako istota opiekująca się : szkice pedagogiczne. Tarnobrzeg 2013. Badora S.: Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Olsztyn 2006. Duraj-Nowakowa K., Gruca-Miąsik U. (red.): Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej. Rzeszów 2010. Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Zielona Góra 2001. Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008, Wydawnictwo „Harmonia”. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000. Kożyczkowska A., Szczepska-Pustkowska M. (red.): Człowiek w systemie pomocy. Konteksty i rozwiązania edukacyjne. Gdańsk 2010. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007. Kwak A.(red.): Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość. Warszawa 2006. Łuczyński A., Gumińska-Sagan I. (red.): Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. Lublin 2016. Matyjas B.: Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005. Matyjas B., Stolecka-Zuber R. (red.): Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku, Kielce 2007. Śliwerski B.: Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007. Wilk T. (red.): Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego. Kraków 2007. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Podstawy teoretyczne praktycznej działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zakres i rozumienie podstawowych pojęć (opieka, związki z wychowaniem, pomoc, wspieranie, kompensacja). Rozwój działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dzieckiem w Polsce i na świecie. Historyczne etapy formowania się działalności opiekuńczej. Opieka a potrzeby. Pedagogiczne ujęcie potrzeb opiekuńczych. Mieć odwagę wychowywać dzisiaj. Koncepcje opiekuna-wychowawcy w poglądach wybranych pedagogów (Janusz Korczak, J. Czesław Babicki, Aleksander Kamiński,...). Praca opiekuńczo-wychowawcza w środowisku lokalnym: a) praktyka opiekuńcza w środowisku rodzinnym (opieka rodzinna nad dzieckiem, opieka rodzinna nad osoba starzejącą się); b) profesjonalna praktyka opiekuńczo-pedagogiczna o charakterze instytucjonalnym. Pajdocentryzm a prawa dziecka – wzajemne poszukiwanie praw przez dorosłych i dzieci. Wybrane prawa człowieka i ich realizacja w stosunku do dziecka. Dialog w procesie opiekuńczo-wychowawczym. Wartości w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Dziecko w rodzinie zagrożonej, niewydolnej, patologicznej. Sieroctwo jako problem społeczny. Psychologiczne skutki sieroctwa społecznego. Wychowanie i socjalizacja dziecka w środowisku pozarodzinnym. Wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły – wyzwaniem współczesnej rzeczywistości wychowawczej. Psychopedagogiczne aspekty opieki i wsparcia nad ludźmi starymi oraz opieki paliatywnej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przystąpienie do egzaminu w formie ustnej. Egzamin przewidziany w terminie uzgodnionym ze studentami w czasie zimowej sesji egzaminacyjnej. Egzamin ma na celu sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz zagadnień z literatury przedmiotu. Ocenie podlega usystematyzowana i refleksyjna wiedza oraz umiejętność jej zastosowania w poszukiwaniu rozwiązań problemów opiekuńczych oraz sytuacji wychowawczych. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 r. POWzTP II st. Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym. Prowadząca wykłady: Aniela Różańska, prof. UŚ dr hab. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.