Statystyka w badaniach psychologicznych [W3-PS-SM-STAT]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Statystyka w badaniach psychologicznych [W3-PS-SM-STAT] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kamila Pierchała | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Brzeziński, J. & Wydawnictwo Naukowe PWN. (2020). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (red.) (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wyd. KUL. King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pomiar w psychologii, skale pomiarowe. Próba jako reprezentacja populacji. Zapoznanie się z programami statystycznymi 2. Rozkłady częstości, grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. 3. Opis statystyczny jednej zmiennej, miary tendencji centralnej, miary zmienności. 4. Korelacja i regresja, korelacja a związek przyczynowy, równania regresji najmniejszych kwadratów. Interpretacyjne aspekty i problemy korelacji i regresji. 5. Rozkłady zmiennych losowych, standaryzacja wyników, krzywa rozkładu normalnego. 6. Etapy wnioskowania statystycznego, hipoteza zerowa i hipoteza alternatywna, test t dla jednej średniej. 7. Założenia testów parametrycznych dla dwóch prób zależnych i niezależnych. Testy t dla prób zależnych i niezależnych. 8. Kolokwium (test). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Laboratoria: metody problemowe, metody aktywizujące, metody podające |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ustalana jest jako średnia ważona dwóch składowych: wynik testu wiedzy i umiejętności: 70% ocena za zadania domowe: 30% Test wiedzy i umiejętności. Test składa się z kilku pytań, w których zawarte są zarówno zadania weryfikujące umiejętność analizy danych statystycznych, jak i znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych, zarówno z ćwiczeń, jak i wykładu. Nieusprawiedliwiona nieobecność na I terminie kolokwium jest jednoznaczna z oceną niedostateczną. Studentowi przysługuje możliwość jednokrotnej poprawy sprawdzianu. Kryteria oceny testu: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,5 (db+) – od 81% do 90% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,5 (dst+) – od 61% do 70% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście. Zadania domowe. W trakcie kursu student zrealizować ma 3-4 zadania domowe, polegające na wykonaniu i opisaniu określonych analiz statystycznych. Ocenie podlega ilość poprawnie przeprowadzonych etapów analizy. Ocena z zadań domowych to średnia ocen z pojedynczych zadań. Punkty przeliczane są na oceny wg przelicznika procentowego, analogicznie jak dla testu (patrz powyżej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.