Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia [W3-PS-NM-PRORCZiR]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia [W3-PS-NM-PRORCZiR] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Kucharewicz | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | http://joanna.kucharewicz@us.edu.pl | ||||||||||||||||
Literatura: |
Rostowska T. (red.)(2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Oficyna Wyd. IMPULS, Kraków. de Barbaro B. (red.)(1994). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wyd. Collegium Medicum UJ, Kraków. Kozłowska A. (1991). O trudnościach w wychowywaniu dziecka. WSiP, Warszawa. Kozłowska A. (1996). Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. Wyd. ŻAK, Warszawa. Haslam D. (1993). Mieć dzieci i to przeżyć. Oficyna Wyd. REPORTER, Warszawa. Kowalik S. (red.)(2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków. Janowski A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WSiP, Warszawa. Ernst K. (1991). Szkolne gry uczniów. WSiP, Warszawa. Szlendak T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. (2009). Pegadogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne: Omówienie warunków zaliczenia, Przekazanie planu zajęć i sylabusa. 2. Wybrane problemy psychologii rodziny: etapy rozwoju rodziny, zróżnicowane formy życia rodzinnego. 3. Wybrane problemy psychologii rodziny: schemat diagnozy środowiska rodzinnego. Genogram jako metoda wizualizacji rodziny/rodu. 4. Wybrane zagadnienia psychologii klinicznej dzieci i młodzieży: klasyfikacje zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (ICD-10, DSM-V, DC: 0-3). Elementy diagnozy dzieci i młodzieży – analiza wybranych przypadków klinicznych. 5. Funkcjonowanie rodzin dysfunkcyjnych – uwarunkowania przemocy, rodzaje przemocy wobec dziecka, skutki przemocy dla rozwoju jednostki 6. Psychologia człowieka dorosłego. Starość i starzenie się. Choroby neurodegeneracyjne. 7. Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie: elementy terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na podstawie literatury, metody aktywizujące, prezentacje multimedialne, praca w grupach |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta na zajęciach (udział w dyskusjach, ćwiczeniach, pracach grupowych i innych zadaniach) w sposób świadczący o znajomości literatury podstawowej i uzupełniającej.Ocenie podlegać będą także projekty (zadania) realizowane przez studenta w małej grupie. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.