Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-NM-PROSĄD]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-NM-PROSĄD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wiola Friedrich-Pyrak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Piotrowicz D. (2010). Negocjacje kryzysowe i policyjne. Warszawa Gradoń, K. (2010). Zabójstwo wielokrotne. Warszawa: LEX Majchrzyk, Z. (2008). Zabójczynie i zabójcy. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego. Pasko – Porys, W. (2008). Przesłuchanie i wywiad. Warszawa: Oficyna Naukowa Hołyst B. (2010). Kryminalistyka. Warszawa: LexisNexis Gierowski J. (2002). Zabójcy i ich ofiary. Kraków: IES Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych, red. J.M. Stanik, Wydawnictwo UŚ, Katowice, 2011. Pawłowska R., Teoria i praktyka eksperymentu klinicznego w psychologii stosowanej, (w:) Wybrane techniki diagnostyczne w psychologii klinicznej (red.:) J.M. Stanik, Katowice, 1980,Wyd. UŚl, wyd. II Stanik J.M., Kowalczyk B., Etyczne i warsztatowe uchybienia w psychologicznym opinio dawstwie sądowym, (w:) Psychologia. Badania i Aplikacje, (red.:) Z. Ratajczak, 1996, T.1. , Katowice, Wyd. UŚl. J. M. Stanik, Współpraca psychiatryczno – psychologiczna w ekspertyzach sadowych, (w:) Problemy psychologiczno – psychiatryczne w procesie karnym, Katowice 1985, Wyd. UŚl. T. Widła, Ocena dowodu z opinii biegłego, Katowice, 1992, Wyd. UŚl. J.M. Stanik, Węzłowe problemy etyczno – zawodowe biegłego sądowego psychologa, (w:) Etyczno – zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej, (red.:) J.M. Stanik, Z. Majchrzyk, Katowice 1995, Wyd. Anima. M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze. Z. Marten, Wstęp do psychologii, Katowice 1990, Wyd. UŚl. (ss. 241 – 264) |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne. Mity związane z psychologią i prawem. Zajęcia wprowadzające. Przedmiot i zadania psychologii sądowej. Związki psychologii z prawem. Zadania psychologa sądowego. Specyfika diagnostyki sądowo - psychologicznej. Etyka pracy psychologa sądowego. Stanik, J. M. (2011). Psychologia i prawo. Węzłowe problemy teoretyczne i aplikacyjne. Chowanna, (2 (37)), 13-98. III. SPRAWY KARNE. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące. Definicje, zadania, role, obowiązki, prawa: oskarżony, podejrzany, skazany, obrońca, prokurator, oskarżyciel (publiczny, prywatny, posiłkowy), świadek, sąd, zeznania, wyjaśnienia, biegły (kto może zostać, wiadomości specjalne; rodzaje biegłych), protokolant, ławnik, nieletni, małoletni Zadania ekspertalno- opiniodawcze w procesie karnym kodeks karny kodeks postępowania karnego PRACA W GRUPACH PRZYGOTOWANIE DO ROZPRAWY SĄDOWEJ IV. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące. V. Psycholog jako pracownik szpitali psychiatrycznych i oddziałów detencyjnych. Specyfika środków zabezpieczających. Elementy psychologii resocjalizacyjnej. Gierowski, J. K., & Paprzycki, L. K. (2013). Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające: zagadnienia prawno-materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo CH Beck. (specyfika środków, źródła, konsekwencje, następstwa) Niewiadomska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Wydawnictwo KUL. (Rola i zadania psychologa więziennego, środki resocjalizacyjno wychowawcze, resocjalizacja) Ciosek, M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydaw. Prawnicze LexisNexis. VI. Psychologia zeznań świadków i psychologia wyjaśnień oskarżonego Wojciechowski, Bartosz W. (2016) Analiza i ocena zeznań świadków. Sopot: GWP. Wojciechowski Bartosz W. (2014) „Psychologiczna analiza treści zeznań“. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 18; 85–109. VII. SPRAWY CYWILNE. Psycholog sądowy jako biegły w sprawach cywilnych Stanik, J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Red. JM Stanik. Katowice. VIII. KOLOKWIUM I WPISY. Poradnik probanta badanego przez biegłego Witkowski T., (2013), Zakazana psychologia. Tom II. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, demonstracja, symulacja rozprawy sądowej, zajęcia w terenie |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: Test wiedzy- Zbiorczy test wiedzy zawierający wielostopniowy modułowy system walidacji efektów kształcenia. Składają się na niego pytania zamknięte wielokrotnego wyboru; jednokrotnego wyboru, pytania otwarte. Elementy zakładające uzupełnianie wolnych pól a także zestaw pytań otwartych sprawdzający znajomość definicji. przeprowadzony w formie PISEMNEJ lub USTNEJ. Samodzielna analiza przypadku- Rozwijanie umiejętności analizowania i diagnozowania konkretnych przypadków ofiary, sprawcy, oskarżonego, podejrzanego itp. Esej lub prezentacja- Projekt zaliczający w formie prezentacji lub eseju będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli 1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego psychologa sądowego jak również 2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych oraz wrażliwości etycznej i odpowiedzialności społecznej. rygorowe na podstawie obecności (możliwe dwie nieobecności bez konsekwencji bez względu na przyczynę), aktywność na zajęciach (co najmniej 5 krotne aktywne uczestnictwo w zajęciach poprzez zabranie głosu, wypowiedź na czacie, wykonania zadania zleconego w trakcie zajęć) Nieobecności: Dodatkowe nieobecności podlegają odrobieniu na dyżurach w terminie do dwóch tygodniu od dnia zaistnienia nieobecności. Po przekroczeniu terminu każda dodatkowa nieobecność skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Nieobecności można odrabiać w terminie do dnia ostatnich zajęć! Kryteria oceny: Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów. - 51-59% - ocena dostateczna (3,0); - 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5); - 70-79% - ocena dobra (4,0); - 80-89% - ocena dobra plus (4,5); 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Uwagi: Studenci nie mają możliwości kopiowania, fotografowania, print screenów i obróbki prezentowanych na zajęciach materiałów bez wyraźniej zgody prowadzącego. Podana literatura jest literaturą przykładową kolejność omawianych treści może ulec zmianie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.