Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-NM-PROSĄD] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-NM-PROSĄD]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 15:50 - 17:20
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 23
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Wiola Friedrich-Pyrak
Literatura:

Piotrowicz D. (2010). Negocjacje kryzysowe i policyjne. Warszawa

Gradoń, K. (2010). Zabójstwo wielokrotne. Warszawa: LEX

Majchrzyk, Z. (2008). Zabójczynie i zabójcy. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Pasko – Porys, W. (2008). Przesłuchanie i wywiad. Warszawa: Oficyna Naukowa

Hołyst B. (2010). Kryminalistyka. Warszawa: LexisNexis

Gierowski J. (2002). Zabójcy i ich ofiary. Kraków: IES

Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych, red. J.M. Stanik, Wydawnictwo UŚ, Katowice, 2011.

Pawłowska R., Teoria i praktyka eksperymentu klinicznego w psychologii stosowanej, (w:) Wybrane techniki diagnostyczne w psychologii klinicznej (red.:) J.M. Stanik, Katowice, 1980,Wyd. UŚl, wyd. II

Stanik J.M., Kowalczyk B., Etyczne i warsztatowe uchybienia w psychologicznym opinio dawstwie sądowym, (w:) Psychologia. Badania i Aplikacje, (red.:) Z. Ratajczak, 1996, T.1. , Katowice, Wyd. UŚl.

J. M. Stanik, Współpraca psychiatryczno – psychologiczna w ekspertyzach sadowych, (w:) Problemy psychologiczno – psychiatryczne w procesie karnym, Katowice 1985, Wyd. UŚl.

T. Widła, Ocena dowodu z opinii biegłego, Katowice, 1992, Wyd. UŚl.

J.M. Stanik, Węzłowe problemy etyczno – zawodowe biegłego sądowego psychologa, (w:) Etyczno – zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej, (red.:) J.M. Stanik, Z. Majchrzyk, Katowice 1995, Wyd. Anima.

M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze.

Z. Marten, Wstęp do psychologii, Katowice 1990, Wyd. UŚl. (ss. 241 – 264)

Zakres tematów:

Zajęcia organizacyjne. Mity związane z psychologią i prawem.

Zajęcia wprowadzające. Przedmiot i zadania psychologii sądowej. Związki psychologii z prawem. Zadania psychologa sądowego. Specyfika diagnostyki sądowo - psychologicznej. Etyka pracy psychologa sądowego.

Stanik, J. M. (2011). Psychologia i prawo. Węzłowe problemy teoretyczne i aplikacyjne. Chowanna, (2 (37)), 13-98.

III. SPRAWY KARNE. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące. Definicje, zadania, role, obowiązki, prawa: oskarżony, podejrzany, skazany, obrońca, prokurator, oskarżyciel (publiczny, prywatny, posiłkowy), świadek, sąd, zeznania, wyjaśnienia, biegły (kto może zostać, wiadomości specjalne; rodzaje biegłych), protokolant, ławnik, nieletni, małoletni

Zadania ekspertalno- opiniodawcze w procesie karnym

kodeks karny

kodeks postępowania karnego

PRACA W GRUPACH

PRZYGOTOWANIE DO ROZPRAWY SĄDOWEJ

IV. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące.

V. Psycholog jako pracownik szpitali psychiatrycznych i oddziałów detencyjnych. Specyfika środków zabezpieczających. Elementy psychologii resocjalizacyjnej.

Gierowski, J. K., & Paprzycki, L. K. (2013). Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające: zagadnienia prawno-materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo CH Beck. (specyfika środków, źródła, konsekwencje, następstwa)

Niewiadomska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Wydawnictwo KUL. (Rola i zadania psychologa więziennego, środki resocjalizacyjno wychowawcze, resocjalizacja)

Ciosek, M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydaw. Prawnicze LexisNexis.

VI. Psychologia zeznań świadków i psychologia wyjaśnień oskarżonego

Wojciechowski, Bartosz W. (2016) Analiza i ocena zeznań świadków. Sopot: GWP. Wojciechowski Bartosz W. (2014) „Psychologiczna analiza treści zeznań“. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 18; 85–109.

VII. SPRAWY CYWILNE. Psycholog sądowy jako biegły w sprawach cywilnych

Stanik, J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Red. JM Stanik. Katowice.

VIII. KOLOKWIUM I WPISY. Poradnik probanta badanego przez biegłego

Witkowski T., (2013), Zakazana psychologia. Tom II.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, demonstracja, symulacja rozprawy sądowej, zajęcia w terenie

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie:

Test wiedzy- Zbiorczy test wiedzy zawierający wielostopniowy modułowy system walidacji efektów kształcenia. Składają się na niego pytania zamknięte wielokrotnego wyboru; jednokrotnego wyboru, pytania otwarte. Elementy zakładające uzupełnianie wolnych pól a także zestaw pytań otwartych sprawdzający znajomość definicji. przeprowadzony w formie PISEMNEJ lub USTNEJ.

Samodzielna analiza przypadku- Rozwijanie umiejętności analizowania i diagnozowania konkretnych przypadków ofiary, sprawcy, oskarżonego, podejrzanego itp.

Esej lub prezentacja- Projekt zaliczający w formie prezentacji lub eseju będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli 1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego psychologa sądowego jak również 2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych oraz wrażliwości etycznej i odpowiedzialności społecznej.

rygorowe na podstawie obecności (możliwe dwie nieobecności bez konsekwencji bez względu na przyczynę),

aktywność na zajęciach (co najmniej 5 krotne aktywne uczestnictwo w zajęciach poprzez zabranie głosu, wypowiedź na czacie, wykonania zadania zleconego w trakcie zajęć)

Nieobecności: Dodatkowe nieobecności podlegają odrobieniu na dyżurach w terminie do dwóch tygodniu od dnia zaistnienia nieobecności. Po przekroczeniu terminu każda dodatkowa nieobecność skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Nieobecności można odrabiać w terminie do dnia ostatnich zajęć!

Kryteria oceny:

Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów.

- 51-59% - ocena dostateczna (3,0);

- 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5);

- 70-79% - ocena dobra (4,0);

- 80-89% - ocena dobra plus (4,5);

90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Uwagi:

Uwagi: Studenci nie mają możliwości kopiowania, fotografowania, print screenów i obróbki prezentowanych na zajęciach materiałów bez wyraźniej zgody prowadzącego.

Podana literatura jest literaturą przykładową

kolejność omawianych treści może ulec zmianie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)