Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet- Środowisko lokalne w procesie edukacyjnym dzieci w wieku przedszkolnym [W3-PE-EWP-S2-18] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Fakultet- Środowisko lokalne w procesie edukacyjnym dzieci w wieku przedszkolnym [W3-PE-EWP-S2-18]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Anna Watoła
Literatura:

1. Pilch T.(2003), Środowisko lokalne - struktura, funkcje, przemiany, [w:] T.

2. Hilderbrand-Wypych D. (2012), Edukacja obywatelska w świetle współczesnych przemian koncepcji obywatelstwa w państwie narodowym, „Studia Edukacyjne” Nr 21.

3. Nikitorowicz J. (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

4. Marzec-Holka K. (2015), Peryferie edukacyjne szkół wiejskich w warunkach niżu demograficznego, „Pedagogika Społeczna” Nr 3 (57).

5. Korzeniowski J., Machałek, M. (2011), Edukacja obywatelska w szkole teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Dolata, R., Koseła, R., Wiłkomirska, A., Zielińska, A. (2004), Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

7. G. Koźmiński – Współpraca z rodzicami, Złotów 2001.

8. M Talik Zasady współpracy z rodzicami Dyrektor szkoły – nr 1/2005.

9. Żłobicki W., Uczenie się w szkole i poza nią, „Edukacja i Dialog” 1998, nr 6

10. Winiarski M., Współdziałanie szkoły i środowiska, Warszawa 1992.

11. Winiarski M., Wychowanie integralne a szkoła środowiskowa, Warszawa 197.

12. Śliwerski B ., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. 182. Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?, Kraków 1998. 183. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Kraków 1996

13. Śliwerski B., Nadszedł czas rodziców, „Psychologia w Szkole” 2012 nr 1.

14. Śliwerski B., O (nie) skuteczności wychowania,[ w]: Juraś -Krawczyk B., Śliwerski B. (red.),Pedagogiczne drogowskazy, Kraków 2000.

15. Śliwerski B., Rada szkoły Rada Oświatowa, Kraków 2002.

16. Śliwerski B., Wyspy oporu edukacyjnego, Kraków 1993.

17. Reczek-Zymróz Ł.: Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.

18. Polak K., Partnerstwo między nauczycielami i rodzicami a nauczyciel w roli lidera, [w]: Kwiatkowski S.M. , Michalak I. M. ,Nowosad I. (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Warszawa 2011

Zakres tematów:

Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące:

Specyfika placówki i środowiska lokalnego

Szanse dla rozwoju placówki edukacyjnej (przedszkola, szkoły).

Formy i możliwości promocji placówki, promowanie osiągnięć placówki; jej uczniów i nauczycieli.

Integracja placówki ze środowiskiem lokalnym.

Metody pozyskiwanie środków finansowych, partnerów do projektów edukacyjnych.

Umiejętności diagnozowania środowiska lokalnego przez pryzmat możliwości współpracy na rzecz placówki i środowiska lokalnego.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są w formie wykładu, zajęć praktycznych, warsztatowych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; możliwość prowadzenia zajęć w formie zdalnej.

Metody i kryteria oceniania:

Student oceniany jest na podstawie:

* aktywności na zajęciach

* opracowanego referatu według podanych kryteriów

* przedstawionej prezentacji multimedialnej

Na podstawie średniej ocen, wystawiana jest ocena końcowa.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)