Fakultet- Środowisko lokalne w procesie edukacyjnym dzieci w wieku przedszkolnym [W3-PE-EWP-S2-18]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet- Środowisko lokalne w procesie edukacyjnym dzieci w wieku przedszkolnym [W3-PE-EWP-S2-18] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Watoła | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Pilch T.(2003), Środowisko lokalne - struktura, funkcje, przemiany, [w:] T. 2. Hilderbrand-Wypych D. (2012), Edukacja obywatelska w świetle współczesnych przemian koncepcji obywatelstwa w państwie narodowym, „Studia Edukacyjne” Nr 21. 3. Nikitorowicz J. (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. 4. Marzec-Holka K. (2015), Peryferie edukacyjne szkół wiejskich w warunkach niżu demograficznego, „Pedagogika Społeczna” Nr 3 (57). 5. Korzeniowski J., Machałek, M. (2011), Edukacja obywatelska w szkole teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Dolata, R., Koseła, R., Wiłkomirska, A., Zielińska, A. (2004), Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 7. G. Koźmiński – Współpraca z rodzicami, Złotów 2001. 8. M Talik Zasady współpracy z rodzicami Dyrektor szkoły – nr 1/2005. 9. Żłobicki W., Uczenie się w szkole i poza nią, „Edukacja i Dialog” 1998, nr 6 10. Winiarski M., Współdziałanie szkoły i środowiska, Warszawa 1992. 11. Winiarski M., Wychowanie integralne a szkoła środowiskowa, Warszawa 197. 12. Śliwerski B ., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. 182. Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?, Kraków 1998. 183. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Kraków 1996 13. Śliwerski B., Nadszedł czas rodziców, „Psychologia w Szkole” 2012 nr 1. 14. Śliwerski B., O (nie) skuteczności wychowania,[ w]: Juraś -Krawczyk B., Śliwerski B. (red.),Pedagogiczne drogowskazy, Kraków 2000. 15. Śliwerski B., Rada szkoły Rada Oświatowa, Kraków 2002. 16. Śliwerski B., Wyspy oporu edukacyjnego, Kraków 1993. 17. Reczek-Zymróz Ł.: Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. 18. Polak K., Partnerstwo między nauczycielami i rodzicami a nauczyciel w roli lidera, [w]: Kwiatkowski S.M. , Michalak I. M. ,Nowosad I. (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Warszawa 2011 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące: Specyfika placówki i środowiska lokalnego Szanse dla rozwoju placówki edukacyjnej (przedszkola, szkoły). Formy i możliwości promocji placówki, promowanie osiągnięć placówki; jej uczniów i nauczycieli. Integracja placówki ze środowiskiem lokalnym. Metody pozyskiwanie środków finansowych, partnerów do projektów edukacyjnych. Umiejętności diagnozowania środowiska lokalnego przez pryzmat możliwości współpracy na rzecz placówki i środowiska lokalnego. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu, zajęć praktycznych, warsztatowych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; możliwość prowadzenia zajęć w formie zdalnej. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie: * aktywności na zajęciach * opracowanego referatu według podanych kryteriów * przedstawionej prezentacji multimedialnej Na podstawie średniej ocen, wystawiana jest ocena końcowa. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.