Podstawy pedagogiki specjalnej [W6-PE-SR-N1-PPS]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [W6-PE-SR-N1-PPS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
Chrzanowska Iwona (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls. Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Ustawa Prawo Oświatowe. Rozporządzenia MEN oraz inne akty prawne dotyczące osób z niepełnosprawnościami. |
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej • Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja dziecka • Kwalifikacja uczniów do kształcenia specjalnego i rola poradni psychologiczno-pedagogicznej • Szkolnictwo specjalne - formy, cele i zadania • Kompetencje pedagoga specjalnego- rola asystenta osoby niepełnosprawnej • Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki • Wprowadzenie do tyflopedagogiki • Wprowadzenie do surdopedagogiki • Podstawy pedagogiki terapeutycznej • Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej • Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych |
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja, praca z tekstem, film, metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
metody problemowe, dyskusja, praca z tekstem, film, metody aktywizujące |
Uwagi: |
preso niestac. I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.