Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [W3-PS-SM-WdPiHMP]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [W3-PS-SM-WdPiHMP] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 32 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karina Atłas | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Benjamin L. T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki, J. (1995 i późniejsze). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 3. Pieter, J. (1972 i późniejsze). Historia psychologii. Warszawa: PWN. 4. Rathaus, S. A. (2004). Psychologia współczesna (s. 41-73). Gdańsk: GWP. 5. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: WUJ. 6. Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (s. 79-89). Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca 1. Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 142-151). Gdańsk: GWP. 2. Jaśkowski, P. (2006). Trudny problem świadomości. W: M. Wójtowicz-Dacka, L. Zając-Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia (s. 75-92). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. 3. Lück, H. E., Miller, R., Sewz-Vosshenrich, G. (2008). Klasycy psychologii. Wprowadzenie do studiów psychologicznych (s. 168-176, 237-242). Kraków: Wydawnictwo WAM. 4. Łukaszewski W. (2003). Wielkie pytania psychologii (s. 93-116, 181-204). Sopot: GWP. 5. Pająk, P. (2014). Badanie czy wróżby. Charaktery, 5, 76-79. 6. Sills, C., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt (s. 11- 46). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. 7. Urbańczyk, P. (2014). Widzieć przez skórę. Charaktery, 2, 80-84. Wybrane teksty źródłowe: Arystoteles (1988). O duszy. Warszawa: PWN. Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Freud, S. (1993). Psychopatologia życia codziennego. Warszawa: PWN. Maslow, A. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka: szkice z psychologii egzystencjalnej. Poznań: Rebis. Watson, J.B. (1981). Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. Przegląd Psychologiczny, 24, 3, 497-514. Podczas zajęć mogą zostać zadane dodatkowe artykuły naukowe, które prowadzący udostępni studentom. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematów 1. Zapoznanie z zasadami prowadzenia przedmiotu i warunkami zaliczenia. Psychologia jako dziedzina nauki. 2. Psychologia jako „nauka o duszy”. 3. Dziedziny psychologii. Prezentacja raportów z wywiadów. 4. Metody badawcze w psychologii. 5. Psychologia eksperymentalna, strukturalizm i funkcjonalizm. 6. Psychologia behawioralna. 7. Kolokwium zaliczeniowe nr 1. 8. Psychoanaliza. 9. Psychologia postaci. 10. Psychologia poznawcza. 11. Psychologia humanistyczna. 12. Psychologia egzystencjalna. 13. Spotkania z praktykami – współczesny behawioryzm, praktyka Gestalt. 14. Kolokwium zaliczeniowe nr 2. 15. Omówienie kolokwium. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja treści związanych z tematyką poszczególnych zajęć. Dyskusja, prezentacja multimedialne, fragmenty filmów służące zilustrowaniu omawianych zagadnień, wywiady z praktykami, spotkania z praktykami. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Podstawą dla wystawienia oceny końcowej jest średnia ocen uzyskanych z pierwszego i drugiego kolokwium oraz ocen z aktywności. Elementy obowiązkowe: 1. Kolokwium zaliczeniowe: skala ocen od dostateczny do bardzo dobry. Zaliczenie kolokwium następuję przy uzyskaniu 50% punktów. Termin kolokwium zostanie podany przez prowadzącego z wyprzedzeniem. Nieobecność na kolokwium skutkuje oceną niedostateczną, poza sytuacjami w których przedłożone zostanie zwolnienie lekarskie. Studentowi, który nie zaliczył kolokwium w pierwszym terminie, przysługują dwa terminy poprawkowe, wyznaczane przez prowadzącego zajęcia w porozumieniu ze studentem. Forma kolokwium nr 1: dwa pytania otwarte o charakterze problemowym. Forma kolokwium nr 2: pisemny test z pytaniami zamkniętymi, z ograniczoną liczbą odpowiedzi do wyboru. 2. Aktywność: obecność na zajęciach. Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na co najmniej 50% zajęć (IOS – 40%), dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, 1 nadprogramowa nieobecność – ocena dobra plus, 2 nadprogramowe nieobecności – ocena dobra, 3 nadprogramowe nieobecności – ocena dostateczna plus, 4 nadprogramowe nieobecności – ocena dostateczna). Przygotowanie wywiadu z psychologiem. przeprowadzenie wywiadu z psychologiem praktykiem oraz przygotowanie i przedstawienie grupie raportu z wywiadu. Raport sporządzany jest według wzoru. Prezentacja raportu odbywa się na wyznaczonych przez prowadzącego zajęciach. Wywiad w całości sporządzony według wzoru – ocena bardzo dobra, w 80% ocena dobra plus, w 70% ocena dobra, w 60% ocena dostateczna plus, w 50% ocena dostateczna. Plusy za aktywność na zajęciach. Na każdych zajęciach osoby najbardziej aktywne otrzymują 1 plus. Powyżej 10 plusów ocena bardzo dobra z aktywności na zajęciach, 9-8 dobra plus, 7-6 dobra, 5-4 dostateczna plus, 3-2 dostateczna. Ocena z aktywności: średnia ocen z obecności, przygotowania wywiadu oraz aktywności na zajęciach. Elementy nieobowiązkowe podwyższające ocenę: 1. Praca pisemna: indywidualna praca teoretyczna w formie eseju krytycznego, przygotowanego zgodnie z wytycznymi na jeden z zaproponowanych przez prowadzącego tematów lub na wybrany przez siebie temat po wcześniejszym jego uzgodnieniu z prowadzącym. Tematyka eseju ma odnosić się do dylematów obecnych w psychologii współczesnej lub w historii psychologii. Pracę należy przesłać w formie pliku PDF w wyznaczonym przez prowadzącego terminie. Oddając pracę student potwierdza, że wykonana została ona z poszanowaniem zasad prawa autorskiego - wykrycie w przesłanej pracy plagiatu skutkuje jej niezaliczeniem i brakiem możliwości poprawy. Kryteria oceny eseju: trafne ujęcie tematu z odniesieniem do literatury (0-2 pkt.), interpretacja tematu (0-1 pkt), moc perswazyjna argumentów (0-2 pkt.) oraz spójność i poprawność językowa (0-2 pkt). Zaliczenie eseju następują przy uzyskaniu minimum 4 punktów. TEMATY ESEJU KRYTYCZNEGO: a) Czy ludzie są istotami wolnymi czy podlegają kontroli pewnych mechanizmów? b) Czy człowiek w większym stopniu działa pod wpływem emocji czy pod wpływem rozumu? c) Czy język jest odbiciem osobowości człowieka? d) Własny temat po wcześniejszym zgłoszeniu. Wykonanie poprawne zadania nieobowiązkowego, pod warunkiem wywiązania się z warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia, uprawnia do podniesienia oceny o 0,5. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.