Teoretyczne podstawy wychowania [W6-PE-S1-2TPW]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wychowania [W6-PE-S1-2TPW] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anastazja Sorkowicz | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej. Górniewicz J., Stare i nowe dylematy teorii wychowania. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania. Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Śliwerski B., Pedagogika. T. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Istota procesu wychowania i samowychowania. 2. Struktura procesu wychowawczego i jego dynamika. 3. Sytuacje wychowawcze. 4. Cele i wartości wychowania: a) cele a pojęcia pokrewne b) źródła celów wychowania c) struktura i funkcje celów d) warunki i sposoby operacjonalizacji celów ogólnych. 5. Wychowanie a procesy wprowadzania człowieka w życie a) socjalizacja, inkulturacja, profilaktyka a wychowanie b) związek między wychowaniem a opieką c) podstawowe właściwości procesu wychowawczego. 6. Zasady wychowania. 7. Wychowawca - cechy osobowości, kompetencje. 8. Odpowiedzialność wychowawcy. 9. Dziedziny wychowania. 10. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze. 11. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze. 12. Grupa rówieśnicza i jej rola w wychowaniu. 13. Wychowawcze i antywychowawcze funkcje oceny szkolnej. 14. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania: • podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży • praca nad sobą wychowawców i nauczycieli • umiejętność porozumiewania się z wychowankami • poznawanie dzieci i młodzieży • metody wychowania a współczesne tendencje w pedagogice |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr A. Sorkowicz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.