Praktyka zawodowa po I roku [W6-PE-WZ-S1-PZ1]
semestr zimowy 2020/2021
Praktyka,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka zawodowa po I roku [W6-PE-WZ-S1-PZ1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Literatura: |
Czerepaniak- Walczak M.: Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Edytor Toruń 1997 Dróżka W.: Młode pokolenie nauczycieli polskich, aspiracje, styl życia i pracy- w świetle badań autobiograficznych. W: Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskie. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP. Warszawa 1997 Dudzikowa M.: Kompetencje autokreacyjne - czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów. W: Kwiatkowska H., (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa 1991 Gajewska G., Doliński A.: Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. 1, Zielona Góra 2007. Gajewska G., Gajewska J.: Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra 2012). Gajewska G., Szczęsna A., Turska E.: Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. 11, Zielona Góra 2009. Gajewska G., Turska E.: Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra 2011. Łukasiewicz A., M.: Praktyki pedagogiczne gwarantem skutecznego kształcenia przyszłych nauczycieli. (Raport z badania studentów i nauczycieli), Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa, 14 X 201 Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003. |
Zakres tematów: |
• Przeprowadzenie rozmowy z osobą z kierownictwa na temat głównych zadań, osiągnięć, potrzeb placówki, • Zapoznanie się z dokumentacją organizacyjną danej placówki oraz analiza dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, • Włączenie się do wszystkich działań zleconych przez opiekuna praktyki w zakresie realizowanych programów opiekuńczo-wychowawczych i innych form działań edukacyjnych na terenie placówki, • Współuczestnictwo w organizowaniu zajęć wspomagających, stymulujących, korekcyjnych i reedukacyjnych; • Występowanie w roli asystenta wspomagającego pracę nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w toku zajęć lub innych form prowadzenia zajęć z dziećmi, • Codzienne obserwacja podopiecznych i konfrontacją z nabytą wiedzą psychologiczno-pedagogiczną oraz próba diagnozy i oceny zróżnicowanych ich możliwości indywidualnych. |
Metody dydaktyczne: |
Obserwacja, obserwacja uczestnicząca, analiza dokumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przedkładają opiekunowi praktyki w uczelni następujące dokumenty: • arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej, • dziennik praktyk poświadczony podpisem opiekuna praktyki w placówce z dokładnymi zapisami odnośnie codziennych działań na praktyce (w tym notatki z obserwacji zajęć edukacyjnych wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami oraz ich krytyczną analizą), • raport z przebiegu praktyki pedagogicznej, • scenariusze przeprowadzonych zajęć edukacyjnych - wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami, planowanym przebiegiem zajęć z uwzględnieniem czynności nauczyciela i czynności dzieci - podpisane przez opiekuna praktyki w szkole. |
Uwagi: |
dr G. Piechaczek-Ogierman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.