Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem.3) [W6-PP-SM-PRZEDPRAKT3]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem.3) [W6-PP-SM-PRZEDPRAKT3] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Minczanowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Podstawa programowa, Ministerstwo Edukacji Narodowej. Bielicki E., Ciosek M.(red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychować i uczyć. Kraków 2012. Klim-Klimaszewska: Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej. Warszawa 2010. Klim-Klimaszewska A.: Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego. Warszawa 2010. Laska E. J. (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów 2007. Zabawy fundaMentalne. WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU – CZASOPISMO NAUKOWE |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przedszkole jako instytucja opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza - charakterystyka placówki. 2. Specyfika pracy w przedszkolu - uczestnicy procesu dydaktycznego i analiza dokumentacji przedszkolnej. 3.-6. Obserwacja zajęć w różnych grupach wiekowych. 7.-9. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć przez studentów. 10. Ewaluacja procesu dydaktycznego. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody działań praktycznych |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie ustalona na podstawie przygotowanego raportu z praktyk oraz stosownej dokumentacji prowadzonej systematycznie przez studenta. Raport z praktyk - w raporcie z praktyk powinna znaleźć się charakterystyka środowiska wychowawczego, w którym praktykę odbywał student, a także opis celów, podstaw prawnych oraz organizacyjnych instytucji wychowania przedszkolnego. W raporcie student opisuje także metody i formy pracy nauczyciela, jakie zaobserwował w placówce będącej miejscem praktyki. Student odnotowuje ponadto istnienie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jakie wdrażają przedszkola. Analiza dokumentacji - student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji ilustrującej funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego (np. plany pracy, arkusze obserwacji rozwoju dziecka, scenariusze zajęć itd.) Student przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące metod, form i procedur oraz dobrych praktyk, jakie zaobserwował w przedszkolu. Student potwierdza własne zaangażowanie w projektowanie i wykonanie działań pedagogicznych w placówce przedszkolnej przedstawiając stosowną dokumentację (np. scenariusze zajęć, arkusze obserwacji rozwoju dziecka, itd.) Rejestr frekwencji - student potwierdza wysoką frekwencją w zajęciach praktycznych, własnym zaangażowaniem w zaplanowane do realizacji działania, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr A. Minczanowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.