Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane koncepcje filozofii współczesnej [W6-PE-N2-2WKFW] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wybrane koncepcje filozofii współczesnej [W6-PE-N2-2WKFW]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 16:45
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 35
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Malwina Rolka
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Camus A., Mit Syzyfa, Warszawa 2001, s. 105-110.

Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, (red.) B. Markiewicz, Warszawa 1987.

Filozofia – wybór tekstów źródłowych, J. Broda, W. Pluskiewicz (red.).

Jędraszewski M., Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań 1991.

Ortega y Gasset, Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa 1982, s. 66-75.

Literatura uzupełniająca:

Coreth E., i in., Filozofia XIX wieku, Kęty 2006.

Coreth E., i in., Filozofia XX wieku, Kęty 2004.

Filozofia XX wieku, (red) Z. Kuderowicz, t. 1-2, Warszawa 2002.

Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 1-2, Kraków 2009.

Garewicz J., Wokół filozofii niemieckiej. Wybór pism, Warszawa 2003.

Schnädelbach H., Filozofia w Niemczech 1831-1933, Warszawa 1992.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 3, Warszawa 2002.

Zakres tematów:

Filozofia życia:

Fryderyk Nietzsche (Markiewicz, nr 165, 166, 167, 168, s. 331-338)

Jose Ortega y Gasset (Bunt mas, s. 66-75)

Wilhelm Dilthey, Właściwości nauk humanistycznych (Dilthey, s. 191-195)

Egzystencjalizm:

Jean Paul Sartre, Czym jest egzystencjalizm? (Broda, Pluskiewicz, s. 145-149)

Albert Camus, Mit Syzyfa, s. 105-110

Filozofia dialogu:

Emmanuel Levinas (Broda, Pluskiewicz, s. 150-155)

Martin Buber (Antropologia filozoficzna, s. 130-139)

Personalizm:

Emmanuel Mounier, Przystępne wprowadzenie w świat osoby (Antropologia filozoficzna, s. 110-120)

Karol Wojtyła, Osoba jako ktoś (Antropologia filozoficzna, s. 145-150)

Gabriel Marcel, Jednostka a osoba (Antropologia filozoficzna, s. 139-145)

Teoria krytyczna:

Karol Marks, (Markiewicz nr 155, 157, 158, 159, s. 310-311, 314-319)

Max Horkheimer, Teoria krytyczna (Markiewicz, nr 201)

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja

Wymagania merytoryczne: Przygotowanie prezentacji odnośnie wybranego tekstu źródłowego z wykorzystaniem wskazanych podręczników oraz/lub samodzielnie wyszukanych materiałów o charakterze naukowym (słowniki, encyklopedie, monografie, artykuły w czasopismach naukowych, artykuły w pracach zbiorowych). Prezentacja powinna składać się z czterech części: (1) Krótkie przedstawienie postaci autora oraz koncepcji/nurtu filozoficznego, który reprezentuje; (2) Krótkie przedstawienie treści prezentowanego tekstu oraz jego głównych tez; (3) Przedstawienie pytań do dyskusji nad tekstem; (4) Zainicjowanie dyskusji z grupą.

Kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0.

Ocena dostateczna (3.0) – student posiada ogólną wiedzę na temat prezentowanego stanowiska filozoficznego oraz autora wybranego tekstu, potrafi przedstawić główne tezy tekstu oraz zestaw pytań do dyskusji z grupą; inicjuje dyskusję.

Ocena dobra (4.0) – student posiada rozszerzoną wiedzę na temat prezentowanego stanowiska filozoficznego oraz autora wybranego tekstu, potrafi przedstawić i omówić główne tezy tekstu oraz zestaw pytań do dyskusji z grupą; inicjuje dyskusję.

Ocena bardzo dobra (5.0) – student posiada rozszerzoną wiedzę na temat prezentowanego stanowiska filozoficznego oraz autora wybranego tekstu, potrafi przedstawić i omówić główne tezy tekstu oraz zestaw pytań do dyskusji z grupą; inicjuje dyskusję i kieruje nią.

Przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja w formie ustnej wybranego tekstu z zakresu treści ćwiczeń wraz z zainicjowaniem dyskusji (czas: ok. 30 min.). Prezentacje przygotowywane są w grupach 2 lub 3 osobowych. W dniu prezentacji grupa jest zobowiązana przedstawić w formie pisemnej plan przygotowanej prezentacji oraz zestaw pytań i problemów do dyskusji wraz z wykazem wykorzystanych źródeł (w jednym dokumencie), co pozostaje do wglądu prowadzącego jako element oceny.

Ocena ciągła

Wymagania merytoryczne: Systematyczna lektura i analiza prezentowanych na zajęciach tekstów źródłowych; udział w dyskusji lub jej inicjowanie.

Kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0. Ocenie podlega:

• częstotliwość udziału w dyskusji

• merytoryczny poziom wypowiedzi

• poziom znajomości omawianego tekstu

Przebieg procesu weryfikacji: Weryfikacja w czasie trwania zajęć (ćwiczenia).

Uwagi:

1 rok niestac. II st.zewiwp

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)