Wybrane koncepcje filozofii współczesnej [W6-PE-N2-2WKFW]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane koncepcje filozofii współczesnej [W6-PE-N2-2WKFW] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 16:45
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 35 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Malwina Rolka | ||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Camus A., Mit Syzyfa, Warszawa 2001, s. 105-110. Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, (red.) B. Markiewicz, Warszawa 1987. Filozofia – wybór tekstów źródłowych, J. Broda, W. Pluskiewicz (red.). Jędraszewski M., Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań 1991. Ortega y Gasset, Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa 1982, s. 66-75. Literatura uzupełniająca: Coreth E., i in., Filozofia XIX wieku, Kęty 2006. Coreth E., i in., Filozofia XX wieku, Kęty 2004. Filozofia XX wieku, (red) Z. Kuderowicz, t. 1-2, Warszawa 2002. Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 1-2, Kraków 2009. Garewicz J., Wokół filozofii niemieckiej. Wybór pism, Warszawa 2003. Schnädelbach H., Filozofia w Niemczech 1831-1933, Warszawa 1992. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 3, Warszawa 2002. |
||||||||
Zakres tematów: |
Filozofia życia: Fryderyk Nietzsche (Markiewicz, nr 165, 166, 167, 168, s. 331-338) Jose Ortega y Gasset (Bunt mas, s. 66-75) Wilhelm Dilthey, Właściwości nauk humanistycznych (Dilthey, s. 191-195) Egzystencjalizm: Jean Paul Sartre, Czym jest egzystencjalizm? (Broda, Pluskiewicz, s. 145-149) Albert Camus, Mit Syzyfa, s. 105-110 Filozofia dialogu: Emmanuel Levinas (Broda, Pluskiewicz, s. 150-155) Martin Buber (Antropologia filozoficzna, s. 130-139) Personalizm: Emmanuel Mounier, Przystępne wprowadzenie w świat osoby (Antropologia filozoficzna, s. 110-120) Karol Wojtyła, Osoba jako ktoś (Antropologia filozoficzna, s. 145-150) Gabriel Marcel, Jednostka a osoba (Antropologia filozoficzna, s. 139-145) Teoria krytyczna: Karol Marks, (Markiewicz nr 155, 157, 158, 159, s. 310-311, 314-319) Max Horkheimer, Teoria krytyczna (Markiewicz, nr 201) |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstu, dyskusja |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja Wymagania merytoryczne: Przygotowanie prezentacji odnośnie wybranego tekstu źródłowego z wykorzystaniem wskazanych podręczników oraz/lub samodzielnie wyszukanych materiałów o charakterze naukowym (słowniki, encyklopedie, monografie, artykuły w czasopismach naukowych, artykuły w pracach zbiorowych). Prezentacja powinna składać się z czterech części: (1) Krótkie przedstawienie postaci autora oraz koncepcji/nurtu filozoficznego, który reprezentuje; (2) Krótkie przedstawienie treści prezentowanego tekstu oraz jego głównych tez; (3) Przedstawienie pytań do dyskusji nad tekstem; (4) Zainicjowanie dyskusji z grupą. Kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0. Ocena dostateczna (3.0) – student posiada ogólną wiedzę na temat prezentowanego stanowiska filozoficznego oraz autora wybranego tekstu, potrafi przedstawić główne tezy tekstu oraz zestaw pytań do dyskusji z grupą; inicjuje dyskusję. Ocena dobra (4.0) – student posiada rozszerzoną wiedzę na temat prezentowanego stanowiska filozoficznego oraz autora wybranego tekstu, potrafi przedstawić i omówić główne tezy tekstu oraz zestaw pytań do dyskusji z grupą; inicjuje dyskusję. Ocena bardzo dobra (5.0) – student posiada rozszerzoną wiedzę na temat prezentowanego stanowiska filozoficznego oraz autora wybranego tekstu, potrafi przedstawić i omówić główne tezy tekstu oraz zestaw pytań do dyskusji z grupą; inicjuje dyskusję i kieruje nią. Przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja w formie ustnej wybranego tekstu z zakresu treści ćwiczeń wraz z zainicjowaniem dyskusji (czas: ok. 30 min.). Prezentacje przygotowywane są w grupach 2 lub 3 osobowych. W dniu prezentacji grupa jest zobowiązana przedstawić w formie pisemnej plan przygotowanej prezentacji oraz zestaw pytań i problemów do dyskusji wraz z wykazem wykorzystanych źródeł (w jednym dokumencie), co pozostaje do wglądu prowadzącego jako element oceny. Ocena ciągła Wymagania merytoryczne: Systematyczna lektura i analiza prezentowanych na zajęciach tekstów źródłowych; udział w dyskusji lub jej inicjowanie. Kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0. Ocenie podlega: • częstotliwość udziału w dyskusji • merytoryczny poziom wypowiedzi • poziom znajomości omawianego tekstu Przebieg procesu weryfikacji: Weryfikacja w czasie trwania zajęć (ćwiczenia). |
||||||||
Uwagi: |
1 rok niestac. II st.zewiwp |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.