Metodyka edukacji wczesnoszkolnej [W6-PE-WIP-N2-MEW]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej [W6-PE-WIP-N2-MEW] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 19:45
sala sala konferencyjna Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 35 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy | ||||||||
Literatura: |
Adamek I., Bałachowicz J. (red.): Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków 2013. Adamek I.: Pedagogika wczesnoszkolna. Kluczowe problemy. Kraków 2016. Adamek I.: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997. Adamek I.: Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.): Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – pespektywy, potrzeby. Warszawa 2006. Bałachowicz J.: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa 2009. Bereźnicki F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001. Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. Dymara B.: Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. Jaroni E.: Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2008. Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004. Klus-Stańska D, Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. Klus-Stańska D., Bronk D., Malenda A. (red.): Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa 2011. Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. Klus-Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2004. Klus-Stańska D., Suświłło M. (red.): Dylematy wczesnej edukacji. Olsztyn: 1998. Klus-Stańska D., Sztan E., Bronk D.: Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych. Gdańsk 2006. Klus-Stańska D.: W stronę dydaktyki interakcyjnej. W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły. Szkice z teorii i praktyki kształcenia. Red. M. Nowicka, Olsztyn 2002. Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Kuszak K. (red.): Świat małego dziecka. T. II. Poznań 2013. Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006. Moroz H. (red.), (2001), Edukacja zintegrowana we współczesnej szkole. Impuls, Kraków. Oelszlaeger B.: Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. Oelszlaeger-Kosturek B.: Nauczyciel i uczeń. Teoria i praktyka odbioru oraz transmisji informacji w edukacji wczesnoszkolnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. Oelszlaeger-Kosturek B.: Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013. Oelszlaeger-Kosturek B.: Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015. Rostańska E.: Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice 2010. Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2017 r., poz. 481 w sprawie dopuszczenia podręczników i programów do użytku szkolnego. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017, poz. 356 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Seria Nauczyciele-Nauczycielom pod redakcja B. Dymary, w śród wielu publikacji np. „Dziecko w świecie marzeń”, „Dziecko w świecie muzyki”, „Dziecko w świecie sztuki” itd. Skibska J. (red.): Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków 2017. Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004. Szadzińska E.: Umiejętności dydaktyczne nauczycieli klas I-III (na przykładzie realizacji ćwiczeń syntaktycznych). Katowice 2001. Szuścik U., Oelszlaeger-Kosturek B. (red.): Dziecko w świecie innowacyjnej edukacji, współdziałania i wartości. Katowice 2014. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa 1995. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. Publikacje z serii: Dziecko w świecie…, pod. Red. B. Dymary (i in.) Edukacja małego dziecka…, pod red. U. Szuścik, E. Ogrodzkiej-Mazur (i in.) Podręczniki dla klas I-III Programy edukacyjne dla klas I-III Lektury szkolne dla klas I-III Czasopisma pedagogiczne, np. „Kwartalnik Edukacyjny”, „Konteksty Pedagogiczne” |
||||||||
Zakres tematów: |
• Struktura podręczników szkolnych. Funkcje podręczników. • Dziecko jako uczeń w klasach I-III. Analiza materiałów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia. Praca nauczyciela współorganizującego kształcenie. • Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Cele, metody, formy, środki dydaktyczne. Analiza scenariuszy zajęć. Przerwa śródlekcyjna • Organizacja pracy nauczyciela w kontekście pracy dydaktycznej i wychowawczej w klasach I-III. Metody aktywizujące, ciekawe/innowacyjne metody pracy z dzieckiem. Tworzenie kart pracy. • Prezentacje multimedialne. Krytyczna analiza scenariuszy zajęć |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody praktyczne |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Praca pisemna (3-6 stron) na temat: "Edukacja zdalna – szanse i zagrożenia dla nauczycieli i uczniów klas młodszych" lub "Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi jako paradygmaty współczesnych koncepcji edukacji. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych" Wymagania edytorskie: wykorzystanie literatury, przypisy, bibliografia, interlinia 1.5, tekst wyjustowany 2. Prezentacja multimedialna. Czas trwania prezentacji – 10min Charakterystyka wybranej jednostki metodycznej – przedstawienie wybranego scenariusza zajęć (45min) do edukacji zintegrowanej. Dokonanie krytycznej analizy scenariusza - zwrócenie uwagi na sformułowane cele, wybrane metody, zalecane formy pracy, czas trwania zajęć. Zalety i wady scenariusza. Zaproponowanie zmian w wybranym scenariuszu |
||||||||
Uwagi: |
1 rok niestac. II st. zewiwp |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.