Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna [W6-PP-SM-PEDOG] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ogólna [W6-PP-SM-PEDOG]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:45 - 14:30
sala 22
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Alicja Hruzd-Matuszczyk
Literatura:

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Podręcznik akademicki. Warszawa 2003 i kolejne wydania.

Milerski B., Śliwerski B. (red.): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa 2000

Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1996

Pilch T. (red.): Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa (wszystkie tomy)

Meissner A., Majorek Cz.: Pedagogika nowego wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000.

Gajdzica A.: Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych – między zaangażowaniem a oporem wobec zmian. Toruń 2013.

Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna w Polsce. Kondycja – problemy – perspektywy. Rocznik Pedagogiczny 2004.

Kupisiewicz Cz.: Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. Wyd. PWN, Warszawa 2019.

Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1, Wyd. PWN, Warszawa 2003 (oraz wydania późniejsze).

Wołoszyn S. (red.): Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 3, ks.2. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998.

Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998.

Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993.

Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa 1997.

Zakres tematów:

Tożsamość pedagogiki i jej naukowy status.

Aparatura pojęciowa pedagogiki.

Edukacja aksjologiczna – pedagogiczne implikacje koncepcji wychowania do wyboru wartości.

Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja).

Transmisja kulturowa – edukacja w społecznej świadomości.

Twórczość oraz miejsce i rola autoedukacji (samokształtowania) w procesie wychowania.

Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła).

Badania edukacyjne – badania w edukacji – metody badań pedagogicznych – strategie ilościowe i jakościowe.

Teoria i praktyka pedagogiczna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką.

Uczestnicy procesu edukacyjnego – analiza relacji i sposobów komunikowania.

Patologie edukacyjne.

Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany.

Zajęcia sprawdzające (kolokwium) – na podstawie zrealizowanych treści.

Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, analiza tekstu.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium - student posiada usystematyzowaną wiedzę o podstawowych zagadnieniach pedagogicznych, a także zna i rozumie ich społeczno-kulturowe podłoże. Świadomy swojej wiedzy posiada umiejętność samodzielnego formułowania pisemnych lub ustnych wypowiedzi i ich uzasadnień oraz zdolność kreatywnego spojrzenia na problemy pedagogiczne. Potrafi opracować i zinterpretować poznane treści biorąc pod uwagę przemiany edukacyjne.

Praca pisemna - ocenie podlegają następujące kryteria: umiejętność sformułowania problemu (na podstawie dobranej literatury przedmiotu), jego interpretacja z uwzględnieniem własnej konkluzji i wniosków, forma wypowiedzi (poprawność językowa oraz właściwe stosowanie przypisów) oraz struktura pracy.

Uwagi:

mgr A. Hruzd-Matuszczyk

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)