Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika przedszkolna W6-PP-SM-PEDP
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Pedagogika przedszkolna W6-PP-SM-PEDP
Zajęcia semestr zimowy 2020/2021 (2020/2021Z) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 12:20 - 13:05
sala 017
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2021-01-25 12:20 : 13:05 sala 017
Bielska 62
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Minczanowska
Literatura:

Bielicki E., Ciosek M.(red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012.

Filipiak E.: Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz 2011.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012.

Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa 2012.

Karwowska – Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011.

Kasakowa B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane problemy teoretyczne i praktyczne, Katowice 2007.

Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej Warszawa 1985.

Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa 2010.

Kasacova B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

Laska E. J. (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów 2007.

Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Gajdzica A. (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Zalewska – Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Czudek – Ślęczka S., Wąsiński A.(red.), Edukacja małego dziecka. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, Kraków 2010.

Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, Lublin 2010.

Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010.

Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009.

Watoła A.: Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza 2010.

Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej : studium teoretyczno-empiryczne. Wrocław 1996.

Zyzik E.(red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, Kielce 2009.

Zakres tematów:

1. Średnie dzieciństwo jako wiek szczególny.

2. Sylwetki wybranych postaci – ich koncepcje, fakty z działalności edukacyjnej oraz poglądy na wychowanie przedszkolne.

3. Ważne daty w rozwoju pedagogiki przedszkolnej.

4. Programy wychowania przedszkolnego w ujęciu historycznym.

5. Nauczyciel przedszkola jako główny organizator procesu edukacyjnego.

6. Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego.

7. Zabawa – jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym w teorii i praktyce.

8. Zaburzenia w rozwoju występujące u dzieci w wieku przedszkolnym.

9. Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym.

10. Najnowsze tendencje w edukacji przedszkolnej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Prace praktyczno-metodyczne - metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu pedagogiki przedszkolnej w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym na podane tematy; Studenci przygotowują i przeprowadzają w grupie zabawy dostosowane do odpowiedniej grupy wiekowej na zadany temat. Ocenie podlega:

- dostosowanie rodzaju zabawy do grupy wiekowej i tematu zajęć;

- współpraca w zespole studenckim podczas prezentowania zabaw;

- sposób przygotowania scenariusza zajęć i przeprowadzenia zabaw;

Uwagi:

dr A. Minczanowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.