Pedagogika wczesnoszkolna [W6-PP-SM-PEDW]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika wczesnoszkolna [W6-PP-SM-PEDW] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Gaweł-Mirocha | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczycieli nauczyciela wczesnej edukacji, Wyd. Impuls, Kraków 2013. Adamowicz M., Kopaczyńska I. Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014 (wybrane zagadnienia). Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. Bałachowicz J., Zbróg Z. (red.), Edukacja (dla) dziecka – od trzylatka do sześciolatka. Wydawnictwo Libron, Kraków 2011. Bałachowicz J., Rowicka A. (red.), Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. Wyd. WSP im. J. Korczaka, Warszawa 2013. Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka? WSiP, Warszawa 2009. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Edukacja Polska, Warszawa 2009. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wyd. Garmond, Poznań 2008. Kielar – Turska M.; Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa 1991. Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011. Fisher, R. (1991) Uczymy jak myśleć; Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ; ISBN 83-02-07332-6wy 2009; Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; ISSN 0137-706X. Herda, K. (2009) Nieco inne spojrzenie na treści kształcenia; w: Chowanna; Tom Jubileuszowy; Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; ISSSN 0137-706X. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Adaptacja dziecka w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Dojrzałość szkolna. 2. Podstawa programowa kształcenia zintegrowanego, analiza krytyczna wprowadzanych zmian 3. Ocena gotowości szkolnej dziecka, podstawy diagnostyki pedagogicznej 4. Podstawowe klasyfikacje procesów wychowawczych i dydaktycznych odnoszących się do edukacji wczesnoszkolnej oraz prawidłowości rządzące ich przebiegiem 5. Twórcze działania dydaktyczne nauczyciela wczesnej edukacji 6. Społeczno-emocjonalne problemy dziecka związane ze startem szkolnym i sposoby ich rozwiązywania we współpracy z rodzicami z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi i specyficznymi problemami edukacyjnymi 7. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym w klasach I-III 8. Problemy współpracy z rodzicami w klasach I-III |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia Kolokwium: Kolokwium ustne weryfikujące elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej pośród innych subdyscyplin pedagogicznych. Sprawdzające znajomość przedmiotu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz jej cele i zadania. Ocenie podlegać będzie wiedza studenta oraz umiejętność operowania nią podczas analizowania, interpretowania i prognozowania problemu. Podczas oceny istotne będą poziom wiedzy teoretycznej. Prezentacja multimedialna: Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Student zobowiązany jest do: • odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach); • przygotowania dossier towarzyszącego prezentacji (pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny). Weryfikacja obejmuje jednocześnie umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania różnych źródeł do konstruowania wypowiedzi z wykorzystaniem audio/ video/ cyfrowych. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr Gaweł-Mirocha |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.