Wspomaganie ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych [W1-FP-N-S1-WUoS]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wspomaganie ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych [W1-FP-N-S1-WUoS] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Olga Przybyla | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Red. M. Jerzak, A. Kołakowski. Sopot 2015. T. Attwood: Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013. M. Bogdanowicz, A. Andryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004. M. Bogdanowicz, A. Andryjanek, M. Rożyńska: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007. J. Chromik-Kovačs, I. Banaszczyk: Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk 2017. B. Chrzanowska, J. Święcicka: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006. R. D. Davis, E. M.Braun: Dar dysleksji. Poznań 2001. T. Delaney: 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Gdańsk 2016. B. Dyrda, Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków 2007. Dysleksja. Teoria i praktyka. Red. G. Reid, J. Wearmouth. Gdańsk 2009. E. Gruszczyk-Kolczyńska: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Przyczyny, diagnoza, terapia. Warszawa 1992. E. M. Hallowell, J. J. Ratey: W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych. Poznań 2004. A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007. D. Krzyżyk: Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Red. A. Guzy i D. Krzyżyk. Kielce 2012, s. 7-16. W. Limont: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot 2012. W. Limont: Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa 2012. J. Morrison: DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków 2016. E. Notbohm, V. Zysk: 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Kraków 2016. A. Olechowska: Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa 2016. A. Rynkiewicz: Zespół Aspergera. Inny mózg, inny umysł. Warszawa 2009. J. Święcicka: Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków 2010. A. Tanajewska, R. Naprawa, J. Stawska: Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2014. J. Thompson: Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa 2013. R. Werning, B. Lütje-Klose: Pedagogika trudności w uczeniu się. Gdańsk 2009. M. Winter: Zespół Aspergera: co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa 2006. Wybór tekstów kultury (filmy, seriale, reportaże, powieści), w których poruszona została tematyka zbieżna z tematami ćwiczeń. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach ćwiczeń realizowane są następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Definicje, kryteria diagnostyczne: dysleksji rozwojowej, ADD, ADHD, zespołu Aspergera. 2. Sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości osób z dysleksją rozwojową. 3. Dysfunkcje związane z dysleksją rozwojową. 4. Trudności w uczeniu się uczniów z dysleksją rozwojową (ze szczególnym uwzględnieniem trudności doświadczanych na lekcjach języka polskiego), symptomatyczne błędy popełniane przez uczniów z dysleksją. 5. Obszary zaburzeń, symptomy ADD i ADHD, typy ADD i ADHD. Trudności dydaktyczno-wychowawcze ucznia z ADD i ADHD (ze szczególnym uwzględnieniem trudności doświadczanych na lekcjach języka polskiego). 6. Obszary zaburzeń, symptomy zespołu Aspergera. Trudności dydaktyczno- -wychowawcze ucznia z zespołem Aspergera (ze szczególnym uwzględnieniem trudności doświadczanych na lekcjach języka polskiego). 7. Uczeń zdolny na lekcjach języka polskiego. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), pokaz (prezentacja multimedialna). |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie ustalana na podstawie ocen cząstkowych za: 1. przygotowanie do zajęć i aktywność, 2. wykonanie projektów edukacyjnych, 3. pracę pisemną (wypowiedź przygotowywana w domu): Obraz osób z wybraną dysfunkcją w dwóch tekstach kultury popularnej. 4. poprawy i oceny pracy pisemnej (wypracowania) ucznia z dysleksją rozwojową By zaliczyć przedmiot, Student musi otrzymać za wszystkie prace pozytywne oceny. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 semestr filologii polskiej, I stopień, specjalnośc nauczycielska Praca własna Studenta: samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie pracy pisemnej, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach (50 godzin). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.