Psychometria [06-PS-NM-015]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychometria [06-PS-NM-015] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Janowski | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (rozdziały 14-18). Brzeziński, J. (red) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Sopot: GWP (rozdziały 2, 5-11) APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Sopot: GWP. Mańkowska, M. (2010). Wprowadzenie do psychometrii. Lublin: Wydaw. KUL Dodatkowe materiały udostępniane przez prowadzącego w trakcie zajęć na platfomie MS Teams lub Moodle |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Etapy konstrukcji testu psychologicznego - cz. 1. Etapy konstrukcji testu psychologicznego - cz. 2. Trafność narzędzia w analizie czynnikowej: eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA) - cz. 1. Trafność narzędzia w analizie czynnikowej: eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA) - cz. 2. Rzetelność testu - znaczenie pojęcia, metody określania, wskaźniki. Trafność narzędzia w analizie czynnikowej: konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA). Metody weryfikacji różnych aspektów trafności. Estymacja przedziałowa wyników z wykorzystaniem SEM i SEE. Wykorzystanie standardowego błędu pomiaru do porównywania wyników dwóch osób w tym samym teście lub dwóch wyników jednej osoby w podtestach danego testu. Typy skal standardowych, procedura normalizacji rozkładu wyników surowych. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja za pośrednictwem MS Teams. Praca indywidualna z wykorzystaniem komputerów studentów - analiza danych w programie Jasp, obliczenia w pakiecie LibreOffice. Konsultacje w trakcie realizacji zajęć za pośrednictwem MS Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie ocen z trzech zadań: - test wiedzy na platformie Moodle (30% wagi końcowej oceny) - zagadnienia z tematów obejmujących etapy konstrukcji testu, EFA, rzetelność, CFA - test umiejętności (35% wagi końcowej oceny) - zagadnienia z tematów obejmujących estymację przedziałową wyników i skal standardowych - raport z analizy narzędzia psychometrycznego (35% wagi końcowej oceny). Zadania są udostępniane i zbierane za pośrednictwem platformy Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.