Seminarium (sem. 3) [06-PE-EWP-S1-38.2]
semestr zimowy 2020/2021
seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium (sem. 3) [06-PE-EWP-S1-38.2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Frania | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984. Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010. Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985. Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994. Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2013. Krȕger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007. Krȕger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005. Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006. Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999. Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985. Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995. Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006. Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998. Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995. Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003. Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993. Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995. Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. Hejwosz D.: Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków 2010. Jaskot K.: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin 2006. Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998. Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009. Stróżewski W.: O idei uniwersytetu. W: Stróżewski W.: W kręgu wartości. Kraków 1992. Żywczok A.: Aksjologia odkrycia naukowego. Studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych. Toruń 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz zasady ich prawidłowego zastosowania w procesie badań: - pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego – zróżnicowanie zakresów pojęć; - metody: monograficzna, eksperyment pedagogiczny, sondaż diagnostyczny, studium indywidualnych przypadków (metoda biograficzna), analiza dokumentów np. oświatowych i wytworów dziecka. - techniki, np. socjometryczne, obserwacja, test, ankieta, rozmowa, wywiad. 2. Omówienie formalnej strony pracy licencjackiej, jej użyteczności społecznej. - zasady pisania wstępu i zakończenia; - struktura i proporcje poszczególnych rozdziałów; - konstrukcja pozostałych jednostek pracy: spis treści, bibliografia, aneks, spis tabel, wykresów, rysunków, wykaz skrótów, podstawowych terminów; - słowa kluczowe i streszczenie pracy dyplomowej. 3. Etyczne aspekty pracy naukowej - uczciwość, staranność i prawda w postawie badacza. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa, dyskusja, konsultacja, trening twórczego myślenia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zatwierdzenie części pracy: część teoretyczna narzędzia badawcze opracowanie wyników badań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.