Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 46
Limit miejsc: 51
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1991.

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk 2011.

Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Gdańsk 2005.

Bogdanowicz M, Kalka D., Sajewicz-Radtke, U., Karasiewicz K., Bateria metod diagnozy przyczyn trudności szkolnych u dzieci ośmioletnich. Gdańsk 2008.

Bogdanowicz M., Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochrona prawną : dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA). W: Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju. Kraków 2008.

Byers R., Rose R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2002..

Czabaj R., Diagnoza pedagogiczna niepowodzeń szkolnych: przegląd metod diagnostycznych, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 2008.

Giermakowska A., Zdolności specjalne i zainteresowania uczniów z dysleksją z perspektywy kompensacji niepowodzeń szkolnych. W: A. Giermakowska, A. Jałowiecka Szkoła w perspektywie XXI wieku: teraźniejszość - przyszłość. Cz. 2, Nowe technologie i perspektywy przemian w procesach edukacyjnych. Kielce 2009.

Gindrich P.A., O genetyce dysleksji, trudności w uczeniu się oraz zaburzeń współistniejących. W: P. A. Gindrich, Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin 2008.

Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa 2011.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1994.

Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno - kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń 2011.

Jurek A. , Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2009.

Krasowicz - Kupis G., Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk 2009

Lipowska M., Dysleksja i ADHD współwystępujące zaburzenia rozwoju. Neuropsychologiczna analiza deficytów pamięci. Warszawa 2011.

Półtorak M., Poszukiwanie skutecznych metod diagnozy dzieci dyslektycznych jako profilaktyka ich niepowodzeń szkolnych. W: M. Półtorak, Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej. Rzeszów 2011.

Reid G., Dysleksja. Podręcznik praktyka, Gdańsk 2018.

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011.

Wejner – Jaworska T., Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa 2020.

Zakres tematów:

1. Trudności w uczeniu się. Podstawowe pojęcia, problemy.

2. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Przegląd koncepcji.

3. Cele, etapy, zasady zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

4. Charakterystyka pracy z uczniem z nadpobudliwością psychoruchową, parcjalnymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lateralizacji, dysleksją rozwojową, dysgrafią i dysortografią, specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, problemami z zapamiętywaniem i koncentracją uwagi.

5. Krytyczna analiza wybranych metod i programów stosowanych podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi z dysleksją, dysgrafią i dysortografią

Metody dydaktyczne:

Kształcenie zdalne z wykorzystaniem narzędzi MS Teams (Office 365), Moodle

Metoda podająca – prezentacja

Metody problemowe: forum, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium. Aktywność na forum.

Ocena modułu jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)