Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 46 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 51 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anida Szafrańska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1991. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk 2011. Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Gdańsk 2005. Bogdanowicz M, Kalka D., Sajewicz-Radtke, U., Karasiewicz K., Bateria metod diagnozy przyczyn trudności szkolnych u dzieci ośmioletnich. Gdańsk 2008. Bogdanowicz M., Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochrona prawną : dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA). W: Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju. Kraków 2008. Byers R., Rose R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2002.. Czabaj R., Diagnoza pedagogiczna niepowodzeń szkolnych: przegląd metod diagnostycznych, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 2008. Giermakowska A., Zdolności specjalne i zainteresowania uczniów z dysleksją z perspektywy kompensacji niepowodzeń szkolnych. W: A. Giermakowska, A. Jałowiecka Szkoła w perspektywie XXI wieku: teraźniejszość - przyszłość. Cz. 2, Nowe technologie i perspektywy przemian w procesach edukacyjnych. Kielce 2009. Gindrich P.A., O genetyce dysleksji, trudności w uczeniu się oraz zaburzeń współistniejących. W: P. A. Gindrich, Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin 2008. Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa 2011. Gruszczyk - Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1994. Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno - kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń 2011. Jurek A. , Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2009. Krasowicz - Kupis G., Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk 2009 Lipowska M., Dysleksja i ADHD współwystępujące zaburzenia rozwoju. Neuropsychologiczna analiza deficytów pamięci. Warszawa 2011. Półtorak M., Poszukiwanie skutecznych metod diagnozy dzieci dyslektycznych jako profilaktyka ich niepowodzeń szkolnych. W: M. Półtorak, Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej. Rzeszów 2011. Reid G., Dysleksja. Podręcznik praktyka, Gdańsk 2018. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011. Wejner – Jaworska T., Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa 2020. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Trudności w uczeniu się. Podstawowe pojęcia, problemy. 2. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Przegląd koncepcji. 3. Cele, etapy, zasady zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 4. Charakterystyka pracy z uczniem z nadpobudliwością psychoruchową, parcjalnymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lateralizacji, dysleksją rozwojową, dysgrafią i dysortografią, specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, problemami z zapamiętywaniem i koncentracją uwagi. 5. Krytyczna analiza wybranych metod i programów stosowanych podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi z dysleksją, dysgrafią i dysortografią |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Kształcenie zdalne z wykorzystaniem narzędzi MS Teams (Office 365), Moodle Metoda podająca – prezentacja Metody problemowe: forum, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium. Aktywność na forum. Ocena modułu jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.