Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rewalidacja indywidualna [06-PC-S1-45] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Rewalidacja indywidualna [06-PC-S1-45]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 46
Limit miejsc: 51
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Joanna Godawa
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012.

Kopeć D.: Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Pozna 20013.

Kościelska M.: Oblicza upośledzenia. Warszawa 1995.

Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010.

Kulesza E., M., Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie, Warszawa 2004.

Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998.

Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009.

Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006.

Winczura B. (red.): Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia. Kraków 2013.

Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005.

Żółkowska T.: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin 2004.

Literatura uzupełniająca:

Doroszewska J.: Pedagogika specjalna. T. I i II. Wrocław – Warszawa – Kraków –Gdańsk – Łódź 1989.

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005.

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa 2000.

Hulek A. (red): Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa 1988, PWN.

Kosakowski Cz. (red.): Nauczania i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001.

Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995.

One są wśród nas (seria 5 książek). CMPPP, Warszawa 2009

Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa 2007.

Pisula E.: Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami w rozwoju. Gdańsk 2005.

Rzeźnicka-Krupa J.: Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne. Kraków 2009.

Sęk H.: Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa 2001.

Smith D.D.: Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T 1 i 2. Warszawa 2008.

Sowa J., Wojciechowski F.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów 2001.

Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005.

Wciórka J.: Kryteria diagnostyczne DSM_IV_TR. Wrocław 2008.

Woynarowska A.: Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków 2010.

2. Wrona S.: Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji . Kraków 2011

Zakres tematów:

1. Podmiot oddziaływań rewalidacyjnych

2. Podstawowe definicje i pojęcia

3. Cele, zasady i etapy pracy rewalidacyjnej z dzieckiem

4. Kierunki oddziaływań rewalidacyjnych dzieci z niepełnosprawnością

5. Podstawy prawne

6. Kompetencje społeczne a proces rewalidacji

7. Praktyczne aspekty postępowania terapeutyczno- wychowawczego

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość treści wykładów, ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej

Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć dotyczących przedmiotu, terminologii, zaburzeń rozwoju oraz terapii, w szczególności osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Egzamin pisemny składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (zgodnie z harmonogramem zajęć)

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)