Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wychowania [W3-PE-S1-SOCWYCH] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia wychowania [W3-PE-S1-SOCWYCH]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 17:15 - 18:45
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Rzymełka-Frąckiewicz
Literatura:

1. Zajęcia wprowadzające w literaturę przedmiotu.

Czym zajmuje się socjologia edukacji. Przedmiot zainteresowania. Obszary badawcze.

Różnice i podobieństwa między socjologią wychowania a pedagogiką społeczną (zaczynając od różnicy i podobieństw między socjologią a pedagogiką). Podstawowe pojęcia: socjalizacja, wychowanie, kształcenie / środowisko wychowawcze / wychowanek/ aspekty (rodzaje) wychowania/ instytucje wychowawcze.

Mirosław J. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, IMPULS, Kraków 2013, roz. 1 str. 14-28; roz.2 str. 62-90; roz. 4 str. 114-137.

Ewa Syrek, Wychowanie, jako przedmiot analizy pedagogiki społecznej i socjologii wychowania, Wyd. UŚ, Katowice 1987.

Stanisław Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1979.

Florian Znaniecki, Socjologia wychowania, PWN, Warszawa 2001.

2. Ideologie edukacyjne

Pojęcie ideologii. Ideologie edukacyjne: autorytarne i demokratyczne.

Zygmunt Bauman, Ideologia. [W:] Encyklopedia socjologii. T. 1. Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.

Roland Meighen, Socjologia edukacji, Wyd. UMK, Toruń 1993. Część 3

Społeczeństwo a edukacja

Mirosław J. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, IMPULS, Kraków 2013, roz.5, s. 138 – 196. Z. Bauman, O Edukacji, Rozmowy z Riccardo Mazzeo, Wyd. Naukowe DSzW, Wrocław 2012.

+ Andrzej Radziewicz-Winnicki (red.), Współcześni socjologowie o wychowaniu. Zarys wybranych

koncepcji, Wyd. UŚl, Katowice 1993: Florian Znaniecki, Jan Szczepański, Stanisław Kowalski.

3. Szkoła – ukryte funkcje:

(1)znaczenie przestrzeni – trwałej i półtrwałej – budynków, sal, ławek, krzeseł – w procesie kształcenia;

(2)znaczenie języka, stosowane kody językowe – nauczyciel – uczeń w procesie edukacji;

(3)przemoc symboliczna;

(4)oficjalny a ukryty program nauczania.

Teorie: (5)Pierre’a Bourdieu i Basila Bersteina.

Roland Meighan, Socjologia edukacji, Wyd. UMK, Toruń 1993, rozdz. 6,7,8,9,10,12.

Edward Hall, Ukryty wymiar, MUZA, Warszawa 1997, rozdz. 9,10.

Anna Sawisz, System oświaty jako system przemocy symbolicznej w koncepcji P. Bourdieu, Studia Socjologiczne, nr 2, 1978.

+ Andrzej Radziewicz-Winnicki (red.), Współcześni socjologowie o wychowaniu. Zarys wybranych koncepcji, Wyd. UŚl, Katowice 1993. – Bourdieu, Berstein.

4. Edukacja a nierówności społeczne

Agnieszka Gromkowska-Melosik, Stratyfikacja, ruchliwość społeczna i edukacja, [W:] A. Gromkowska-Melosik, T. Gmerek, Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2008.

Tomasz Gmerek, Młodzież i dyplom akademicki. Społeczne konstruowanie sukcesu życiowego, [W:] A. Gromkowska-Melosik, T. Gmerek, Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2008.

Mirosław J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014, r. Edukacja jako wartość w warunkach gwałtownej zmiany społecznej s. 63-70 r. Wyrównywanie szans edukacyjnych s.143-155.

Kazimierz M. Słomczyński, Stratyfikacja społeczna, [W:] Encyklopedia socjologii. Suplement. H. Kubiak, G. Lissowski, W. Morawski, J. Szacki (red.), Oficyna Naukowa Warszawa 2005.

Nierówność szans edukacyjnych,. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian, Red. W. Żłobici, B. Maj, Wyd. IMPULS, Kraków 2012.

Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne, Red. A. Rzymełka-Frąckiewicz, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2014.

Uczniowie na drogach Warmii i Mazur. Narodziny nierówności. Red. T. Pilch, Wyd. TWP w Olsztynie. Olsztyn 2016.

+ Andrzej Radziewicz-Winnicki (red.), Współcześni socjologowie o wychowaniu. Zarys wybranych koncepcji, Wyd. UŚl, Katowice 1993. Roland Collins, Margaret Archer.

5. Prawo do szkoły na rzecz szansy życiowej / idea uczenia się przez całe życie - na przykładzie raportów edukacyjnych – wnioski, propozycje zmian; przykłady wybranych państw i stosowanych rozwiązań. Jak wypada Polska i jej mieszkańcy na tle porównań raportów edukacyjnych.

Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI Wieku, pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Warszawa 1998.

Współczesne społeczeństwo polskie, Red. A. GIZA, M. SIKORSKA, Warszawa: Wyd. PWN, 2012

AGATA RZYMEŁKA-FRĄCKIEWICZ: Znaczenie wykształcenia w wymiarze indywidualnego i globalnego rozwoju społecznego. Polska a Współczynnik Rozwoju Społecznego – Human Development Index (HDI), “Chowanna”, tom 1 (38), 2012,

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA – Programme for International Student Assessment). Organizacją testu PISA w Polsce zajmuje się Instytut Filozofii i Socjologii PAN.

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych – PIAAC (Programme for the International Assessment for Adult Competencies) Entuzjaści Edukacji; strona prezentuje przebieg i wyniki projektu systemowego prowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych:

Raportu o stanie edukacji 2013 – Liczą się nauczyciele. I dalsze….

Diagnoza społeczna 2009 – Warunki i jakość życia Polaków, r. 4.5.Edukacja.

Diagnoza Społeczna 2013 – Rynek pracy i wykluczenie społeczne w kontekście percepcji Polaków.

r. 2. Aktywność edukacyjna dorosłych członków gospodarstw domowych.

Diagnoza Społeczna 2015 i 2017

Zakres tematów:

1. Edukacja wobec wyzwań współczesności.

2. Społeczny charakter procesu wychowania.

3. Problemy wychowawcze we współczesnej szkole.

4. Wyrównywanie barier edukacyjnych w polskiej rzeczywistości – przykłady, innowacyjne pomysły.

5. Sześcio, pięcio czy może czterolatki do szkoły, wybrane systemy edukacyjne – argumenty za i przeciw?

6. Współczesne strategie przetrwania w szkole.

7. Relacje rodzic – nauczyciel – uczeń – współczesna szkolna rzeczywistość.

8. Rola mediów we współczesnej szkole / Czy współczesne media zastąpią tradycyjną szkołę? Co myślicie o nauczaniu zdalnym, hybrydowym – jaka czeka nas bliska i odległa przyszłość?

9. Idea lifelong learningu – obserwacja najbliższego otoczenia a wyobrażenia o mojej przyszłości.

10. W szkole nie ma miejsca dla ludzi chorych, biednych, niepełnosprawnych, z zaburzeniami emocjonalnymi, wychowawczymi…! Sukces czy porażka integracji w szkole?

11. Czy wyższe wykształcenie zawsze wiąże się z sukcesem całego społeczeństwa i jednostki? Mam wyższe wykształcenie i co dalej….

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się 3 elementy:

1. ocena z prezentacji

2. ocena z aktywności w postaci komentarzy pod daną prezentacją

3. praca zaliczeniowa na wybrany z listy lub własny temat związany z obszarem zainteresowań socjologii wychowania

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)