Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-S1-WDNHUM]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-S1-WDNHUM] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 104 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 100 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. H.G. Gadamer: Prawda w naukach humanistycznych. W: Idem: Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Warszawa 2008. 2. S. Hessen: Składniki wychowania naukowego. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. 3. M. Janion: Humanistyka: poznanie i terapia. Warszawa 1982, rdz. 9. 4. D. Kubinowski: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin 2010, s. 17-25. 5. O. Marquard: O nieodzowności nauk humanistycznych. W: Idem: Apologia przypadkowości. Warszawa 1994. 6. J. Mizińska: Humanistyka – bezduszna nauka o duchu. W: Eadem: Podnoszenie iskier. Lublin 2010. 7. B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. D. Bachmann-Medick: Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze. Warszawa 2012. 2. G. Biesta: Educational Research. An Unorthodox Introduction. London-New York-Oxford-New Delhi-Sydney 2020. 3. R. Bod: Historia humanistyki. Zapomniane nauki. Warszawa 2013. 4. U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Kraków 2008. 5. J. Grondin: Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej. Kraków 2007. 6. M. Januszkiewicz: Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie. Poznań 2012. 7. W. Kruszelnicki: Zwrot refleksyjny w antropologii kulturowej. Wrocław 2012. 8. M.P. Markowski: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków 2013. 9. B. Milerski: Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa 2011. 10. W. Sady: Spór o racjonalność naukową od Poincarego do Laudana. Wrocław 2000. 11. B. Suchodolski: Przebudowa podstaw nauk humanistycznych. Warszawa 1928. 12. L. Witkowski: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Kraków 2013. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Franciszkanie w Monte Carlo, czyli współczesne problemy nauk humanistycznych – krótkie wprowadzenie w humanistykę). 2. Co to znaczy myśleć (pedagogicznie)? – humanistyka jako autorefleksja kultury. 3. Lekcje lektury – strategie czytania w humanistyce. 4. Granice interpretacji – hermeneutyczne podstawy humanistyki. 5. Przełom antypozytywistyczny w nauce. 6. Badania naukowe wspierające edukację. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ZALICZENIE NA OCENĘ: praca pisemna: komentarz do artykułu: B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999. max. 2 strony maszynopisu plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku) 1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 3 2. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku artykułu) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6 użycie cytatów/przypisów: 1 7 9-10 bdb 8 db+ 6-7 db 4-5 dst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.