Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika wczesnoszkolna [W3-PE-MJS-PPiW-PW] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika wczesnoszkolna [W3-PE-MJS-PPiW-PW]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Karolina Skop
Literatura:

1. Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997

2. Brophy, J., Motywowanie uczniów do nauki. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002

3. Buchner, C., Sukces w szkole jest możliwy : jak pomóc dzieciom, by miały dobre osiągnięcia w szkole podstawowej : poradnik dla rodziców i wychowawców. Jedność Kielce 2004

4. Dryden, G., Vos, J., Rewolucja w uczeniu. Moderski i S-ka, Poznań 2000.

5. Hillenbrand, C., Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk 2007.

6. http://edukacjawczesnoszkolna.edu.pl/wp-content/uploads/2017/02/podstawa_programowa_2017_sp_edukacjawczesnoszkolnaedupl.pdf (fragmenty, dotyczące edukacji wczesnoszkolnej s. 21-49)

7. Karbowniczek, J., Organizacja i planowanie pracy pedagogicznej nauczyciela klas I-III w systemie zintegrowanym, Wydawnictwo Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2003.

8. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskusje, problemy rozwiązania. Warszawa 2009

9. Kłosowska, E., Elementarne zasady pracy nauczyciela z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze, "Wychowanie na co dzień" 2006 nr12.

10. Kosińska, E., Ocenianie w szkole, Kraków 2000.

11. Kruszewski K. (red.): Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa 2008

12. Łobocki, M. (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1998.

13. Łobocki, M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2003

14. Puślecki, W., Praca domowa najmłodszych uczniów. Kraków 2005.

15. Sterna, D., Czy ocenianie kształtujące się opłaca? Psychologia w Szkole. - 2007, nr 3, s. 33-44.

16. Sterna, D., Ocenianie kształtujące w praktyce. CEO. Warszawa 2006.

17. Węglińska, M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Kraków 2005

18. Wybrane programy nauczania: Wydawnictwo Nowa Era (Program do cyklu edukacyjnego Elementarz Odkrywców), Wydawnictwo MAC Edukacja („Gra w Kolory” –Program autorstwa Ewy Stolarczyk), wybrane innowacyjne programy opublikowane na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji

Zakres tematów:

1. Skąd nauczyciel wie, co robić?

Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej i wybrane programy edukacji wczesnoszkolnej. Program edukacji wczesnoszkolnej a potrzeby dziecka w wieku od 7 do 10 lat.

2. Uczeń – to znaczy Kto?

Cechy rozwoju psychofizycznego dziecka z etapu edukacji wczesnoszkolnej. Poznawanie indywidualnych uczniów i zespołu klasowego- metody, cele, sposób opracowania zebranych danych. Rozpoznanie specyficznych uwarunkowań i potrzeb dziecka.

3. Czy w szkole wolno się bawić?

Zabawa, gra dydaktyczna i rozrywka umysłowa w nauczaniu początkowym. Elementy rywalizacji w klasach młodszych- pomysł trafiony czy zatopiony?

4. Czy cisza w klasie oznacza sukces wychowawczy?

Trudności wychowawcze w pracy z uczniami klas początkowych – przyczyny, sposoby rozpoznawania i przeciwdziałania. Rola i projektowanie ćwiczeń śródlekcyjnych.

5. Czy uczenie się można polubić?

Styl uczenia się a sposoby motywowania uczniów do nauki. Praca domowa dla wszystkich: znaczenie pracy domowej w procesie nauczania –uczenia się. Jak zadać dobrą pracę domową?

6. Czy nauczyciel (nie)powinien oceniać?

Kontrola osiągnięć uczniów – ustalanie wymagań programowych, rodzaje kontroli; testy pedagogiczne – ćwiczenia w sposobach konstruowania; ćwiczenia w ocenianiu opisowym uczniów. Ocenianie kształtujące – moda czy rewolucja?

7. Czy nauczyciel odrabia pracę domową?

Planowanie zajęć z dziećmi – sytuacje edukacyjne, bloki programowe, tworzenie konspektów/scenariuszy zajęć. Obowiązkowa dokumentacja działań nauczyciela. Jak dobrze przygotować się do zajęć.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywają się zdalnie z wykorzystaniem platformy Ms Teams i metod możliwych do zrealizowania w trakcie zajęć online.

Metody dydaktyczne: dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, m. projektu, wybrane m. problemowe (m. sytuacyjna, m. symulacyjna),

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach- dla 15 godzin ćwiczeń w ciągu semestru dopuszczalna jest 1 nieobecność. Każda kolejna powinna być odrobiona w umówionym terminie; w innym przypadku dodatkowa nieobecność wiąże się z obniżeniem oceny końcowej.

2. Aktywność- przygotowanie do zajęć (referat, znajomość literatury) i aktywny udział w ćwiczeniach, zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń.

3. Kolokwium- na ostatnich zajęciach. Obejmuje wiedzę i umiejętności nabyte w czasie ćwiczeń i w trakcie przygotowania do nich. Kolokwium składa się z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych (zaprojektuj, sformułuj, wyjaśnij…).

Uwagi:

Od 29.10. zajęcia odbywają się zdalnie na Platformie Ms Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)