Pedagogika wczesnoszkolna [W3-PE-MJS-PPiW-PW]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Pedagogika wczesnoszkolna [W3-PE-MJS-PPiW-PW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 32 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karolina Skop | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997 2. Brophy, J., Motywowanie uczniów do nauki. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 3. Buchner, C., Sukces w szkole jest możliwy : jak pomóc dzieciom, by miały dobre osiągnięcia w szkole podstawowej : poradnik dla rodziców i wychowawców. Jedność Kielce 2004 4. Dryden, G., Vos, J., Rewolucja w uczeniu. Moderski i S-ka, Poznań 2000. 5. Hillenbrand, C., Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk 2007. 6. http://edukacjawczesnoszkolna.edu.pl/wp-content/uploads/2017/02/podstawa_programowa_2017_sp_edukacjawczesnoszkolnaedupl.pdf (fragmenty, dotyczące edukacji wczesnoszkolnej s. 21-49) 7. Karbowniczek, J., Organizacja i planowanie pracy pedagogicznej nauczyciela klas I-III w systemie zintegrowanym, Wydawnictwo Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2003. 8. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskusje, problemy rozwiązania. Warszawa 2009 9. Kłosowska, E., Elementarne zasady pracy nauczyciela z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze, "Wychowanie na co dzień" 2006 nr12. 10. Kosińska, E., Ocenianie w szkole, Kraków 2000. 11. Kruszewski K. (red.): Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa 2008 12. Łobocki, M. (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1998. 13. Łobocki, M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2003 14. Puślecki, W., Praca domowa najmłodszych uczniów. Kraków 2005. 15. Sterna, D., Czy ocenianie kształtujące się opłaca? Psychologia w Szkole. - 2007, nr 3, s. 33-44. 16. Sterna, D., Ocenianie kształtujące w praktyce. CEO. Warszawa 2006. 17. Węglińska, M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Kraków 2005 18. Wybrane programy nauczania: Wydawnictwo Nowa Era (Program do cyklu edukacyjnego Elementarz Odkrywców), Wydawnictwo MAC Edukacja („Gra w Kolory” –Program autorstwa Ewy Stolarczyk), wybrane innowacyjne programy opublikowane na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Skąd nauczyciel wie, co robić? Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej i wybrane programy edukacji wczesnoszkolnej. Program edukacji wczesnoszkolnej a potrzeby dziecka w wieku od 7 do 10 lat. 2. Uczeń – to znaczy Kto? Cechy rozwoju psychofizycznego dziecka z etapu edukacji wczesnoszkolnej. Poznawanie indywidualnych uczniów i zespołu klasowego- metody, cele, sposób opracowania zebranych danych. Rozpoznanie specyficznych uwarunkowań i potrzeb dziecka. 3. Czy w szkole wolno się bawić? Zabawa, gra dydaktyczna i rozrywka umysłowa w nauczaniu początkowym. Elementy rywalizacji w klasach młodszych- pomysł trafiony czy zatopiony? 4. Czy cisza w klasie oznacza sukces wychowawczy? Trudności wychowawcze w pracy z uczniami klas początkowych – przyczyny, sposoby rozpoznawania i przeciwdziałania. Rola i projektowanie ćwiczeń śródlekcyjnych. 5. Czy uczenie się można polubić? Styl uczenia się a sposoby motywowania uczniów do nauki. Praca domowa dla wszystkich: znaczenie pracy domowej w procesie nauczania –uczenia się. Jak zadać dobrą pracę domową? 6. Czy nauczyciel (nie)powinien oceniać? Kontrola osiągnięć uczniów – ustalanie wymagań programowych, rodzaje kontroli; testy pedagogiczne – ćwiczenia w sposobach konstruowania; ćwiczenia w ocenianiu opisowym uczniów. Ocenianie kształtujące – moda czy rewolucja? 7. Czy nauczyciel odrabia pracę domową? Planowanie zajęć z dziećmi – sytuacje edukacyjne, bloki programowe, tworzenie konspektów/scenariuszy zajęć. Obowiązkowa dokumentacja działań nauczyciela. Jak dobrze przygotować się do zajęć. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia odbywają się zdalnie z wykorzystaniem platformy Ms Teams i metod możliwych do zrealizowania w trakcie zajęć online. Metody dydaktyczne: dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, m. projektu, wybrane m. problemowe (m. sytuacyjna, m. symulacyjna), |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach- dla 15 godzin ćwiczeń w ciągu semestru dopuszczalna jest 1 nieobecność. Każda kolejna powinna być odrobiona w umówionym terminie; w innym przypadku dodatkowa nieobecność wiąże się z obniżeniem oceny końcowej. 2. Aktywność- przygotowanie do zajęć (referat, znajomość literatury) i aktywny udział w ćwiczeniach, zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. 3. Kolokwium- na ostatnich zajęciach. Obejmuje wiedzę i umiejętności nabyte w czasie ćwiczeń i w trakcie przygotowania do nich. Kolokwium składa się z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych (zaprojektuj, sformułuj, wyjaśnij…). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Od 29.10. zajęcia odbywają się zdalnie na Platformie Ms Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.