Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczno-kulturowy wymiar niepełnosprawności [W3-PE-REW-S2-SPKW] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Społeczno-kulturowy wymiar niepełnosprawności [W3-PE-REW-S2-SPKW]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Natalia Stankowska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com
Literatura:

Czubala D., Lach – Rosocha J. (red.), Niepełnosprawni wśród nas. O dostęp do edukacji i prawo do rozwoju. Wydawnictwo Akademii Techniczno – Humanistycznej, Bielsko – Biała 2004.

Lewko A., Pawlik S., Wizerunek osób niepełnosprawnych w kulturze. Od obrazów medialnych do autokreacji. W: Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki. Red. A. Stankowski, K. Moczia. Katowice 2010.

Ochonczenko H., Paszkowicz M. A., Potrzeby osób niepełnosprawnych

w warunkach globalnych przemian społeczno – gospodarczych. Tom 1 i 2. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.

Soroka – Fedorczuk A., Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

Stankowski A., Niepełnosprawni w opinii społecznej ( analiza porównawcza 1977 - 1997) Auxilium Sociale. nr ¾, 1997.

Stankowski A., Niepełnosprawni w opinii społecznej ( analiza porównawcza 1977 - 1997) W.: Pedagogika Społeczna w Polsce – Między stagnacją

a zaangażowaniem UŚ. 1999 t.1.(przedruk)

Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000.

Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznymi i prywatnym dyskursie. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008.

Kubiak H., Jakoniuk – Diallo, Człowiek niepełnosprawny w otoczeniu społecznym. Difin, Warszawa 2011.

Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Universitas, Kraków 2012.

Otto W., Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2012.

Ploch L., Konteksty aktywności artstycznej osób z niepełnosprawnością. Engram, Difin, Warszawa 2014.

Rzeźnicka – Krupa J., Komunikacja – edukacja – społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

Zasępa E. (red.), Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

Stankowski A., Wendreńska I. (red.), Zbliżanie światów osób (nie-) pełnosprawnych. Uwarunkowania, obszary, dobre praktyki. Tom 1. Verbum, Ružomberok 2013.

Simm M., Węgrzyn – Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002.

Rudek I., Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

Abramowska B., Osoby niepełnosprawne w mediach i odbiorze społecznym. W: Społeczeństwo równych szans. Red. D. Grajewska. Warszawa 2005.

Giryński A.,Rola telewizji w procesie kształcenia wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1, 2005.

Kossakowski Cz., Twórczość osób z niepełnosprawnością – wielość spojrzeń, wielość problemów. W: Świat pełen znaczeń. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków 2005.

Ostrowska A., Społeczeństwo polskie wobec osób niepełnosprawnych. Przemiany postaw i dyskursu. W: Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Red. J. Sikorska. Warszawa 2002.

Pięta A., Rola mediów w kształtowaniu postaw. W: Postawy wobec niepełnosprawności. Red. L. Frąckiewicz. Katowice 2002.

Stanisławski P., Od ofiary do herosa -jak media pokazują niepełnosprawnych? Integracja, nr 5, 2003. Stanisławski P., Sztuka na peryferiach – dla kogo tworzą niepełnosprawni artyści? Integracja, nr 6, 2004.

Zakres tematów:

Wykładnie, orientacje teoretyczne dla zjawisk socjo-kulturowych.

Wymagania edukacyjne w kompetencjach pedagoga specjalnego (sylwetka pedagoga specjalnego).

Społeczeństwo wobec niepełnosprawności - profilaktyka i kształtowanie postaw wobec niepełnosprawnych.

Mity, stereotypy o niepełnosprawności.

Obraz medialny niepełnosprawności.

Wizerunek niepełnosprawnych w kulturze.

Autokreacja wizerunku osób niepełnosprawnych - udział niepełnosprawnych

w życiu społeczno-kulturalnym, przegląd twórczości osób niepełnosprawnych.

Obcowanie z niepełnosprawnością w środowisku rodzinnym, szkolnym, lokalnym - praktyczne wskazania dotyczące zachowań wobec niepełnosprawności.

Podstawowe założenia polityki społecznej wobec niepełnosprawnych.

Ogólne założenia pracy profilaktycznej, poradnianej oraz wczesnej interwencji.

Kampanie społeczne na rzecz osób niepełnosprawnych - edukacja społeczeństwa (przykład dobrych praktyk).

Projektowanie programu profilaktycznego - konstruowanie scenariuszy

i spotkań.

Metody dydaktyczne:

wykład, metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

Utworzenie posteru/prezentacji traktującej o tematyce wizerunku niepełnosprawnych/profilaktyce/komunikacji społecznej w kontekście niepełnosprawności np. Postawy wobec niepełnosprawności (postawy, mity, przesądy, stereotypy, uprzedzenia)./ Obraz medialny niepełnosprawności (wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach – prasa, telewizja, internet)./ Kampanie społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnością w Polsce i na świecie./ Wizerunek osób z niepełnosprawnością w kulturze.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)