Społeczno-kulturowy wymiar niepełnosprawności [W3-PE-REW-S2-SPKW]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Społeczno-kulturowy wymiar niepełnosprawności [W3-PE-REW-S2-SPKW] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Natalia Stankowska | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com | ||||||||||||||||
Literatura: |
Czubala D., Lach – Rosocha J. (red.), Niepełnosprawni wśród nas. O dostęp do edukacji i prawo do rozwoju. Wydawnictwo Akademii Techniczno – Humanistycznej, Bielsko – Biała 2004. Lewko A., Pawlik S., Wizerunek osób niepełnosprawnych w kulturze. Od obrazów medialnych do autokreacji. W: Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki. Red. A. Stankowski, K. Moczia. Katowice 2010. Ochonczenko H., Paszkowicz M. A., Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno – gospodarczych. Tom 1 i 2. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Soroka – Fedorczuk A., Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. Stankowski A., Niepełnosprawni w opinii społecznej ( analiza porównawcza 1977 - 1997) Auxilium Sociale. nr ¾, 1997. Stankowski A., Niepełnosprawni w opinii społecznej ( analiza porównawcza 1977 - 1997) W.: Pedagogika Społeczna w Polsce – Między stagnacją a zaangażowaniem UŚ. 1999 t.1.(przedruk) Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000. Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznymi i prywatnym dyskursie. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008. Kubiak H., Jakoniuk – Diallo, Człowiek niepełnosprawny w otoczeniu społecznym. Difin, Warszawa 2011. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Universitas, Kraków 2012. Otto W., Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2012. Ploch L., Konteksty aktywności artstycznej osób z niepełnosprawnością. Engram, Difin, Warszawa 2014. Rzeźnicka – Krupa J., Komunikacja – edukacja – społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. Zasępa E. (red.), Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010. Stankowski A., Wendreńska I. (red.), Zbliżanie światów osób (nie-) pełnosprawnych. Uwarunkowania, obszary, dobre praktyki. Tom 1. Verbum, Ružomberok 2013. Simm M., Węgrzyn – Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002. Rudek I., Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008. Abramowska B., Osoby niepełnosprawne w mediach i odbiorze społecznym. W: Społeczeństwo równych szans. Red. D. Grajewska. Warszawa 2005. Giryński A.,Rola telewizji w procesie kształcenia wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1, 2005. Kossakowski Cz., Twórczość osób z niepełnosprawnością – wielość spojrzeń, wielość problemów. W: Świat pełen znaczeń. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków 2005. Ostrowska A., Społeczeństwo polskie wobec osób niepełnosprawnych. Przemiany postaw i dyskursu. W: Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Red. J. Sikorska. Warszawa 2002. Pięta A., Rola mediów w kształtowaniu postaw. W: Postawy wobec niepełnosprawności. Red. L. Frąckiewicz. Katowice 2002. Stanisławski P., Od ofiary do herosa -jak media pokazują niepełnosprawnych? Integracja, nr 5, 2003. Stanisławski P., Sztuka na peryferiach – dla kogo tworzą niepełnosprawni artyści? Integracja, nr 6, 2004. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykładnie, orientacje teoretyczne dla zjawisk socjo-kulturowych. Wymagania edukacyjne w kompetencjach pedagoga specjalnego (sylwetka pedagoga specjalnego). Społeczeństwo wobec niepełnosprawności - profilaktyka i kształtowanie postaw wobec niepełnosprawnych. Mity, stereotypy o niepełnosprawności. Obraz medialny niepełnosprawności. Wizerunek niepełnosprawnych w kulturze. Autokreacja wizerunku osób niepełnosprawnych - udział niepełnosprawnych w życiu społeczno-kulturalnym, przegląd twórczości osób niepełnosprawnych. Obcowanie z niepełnosprawnością w środowisku rodzinnym, szkolnym, lokalnym - praktyczne wskazania dotyczące zachowań wobec niepełnosprawności. Podstawowe założenia polityki społecznej wobec niepełnosprawnych. Ogólne założenia pracy profilaktycznej, poradnianej oraz wczesnej interwencji. Kampanie społeczne na rzecz osób niepełnosprawnych - edukacja społeczeństwa (przykład dobrych praktyk). Projektowanie programu profilaktycznego - konstruowanie scenariuszy i spotkań. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Utworzenie posteru/prezentacji traktującej o tematyce wizerunku niepełnosprawnych/profilaktyce/komunikacji społecznej w kontekście niepełnosprawności np. Postawy wobec niepełnosprawności (postawy, mity, przesądy, stereotypy, uprzedzenia)./ Obraz medialny niepełnosprawności (wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach – prasa, telewizja, internet)./ Kampanie społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnością w Polsce i na świecie./ Wizerunek osób z niepełnosprawnością w kulturze. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.