Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-N2-WP]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-N2-WP] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Watoła | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Biała, M., Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008, s. 35-107 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000. 3. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2000, s. 83-121 4. Jąder- Taboł, M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2018 5. Karbowniczek, J. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011 6. Klim-Klimaszewska, A., Pedagogika przedszkolna, 2005 7. Kusiak, K., Bednarczuk, B., Oblicza gotowości szkolnej, Wyd. Harmonia 2015 8. Podstawa programowa z dn. 14 lutego 2017 roku 9. Rozporządzenie MEN z 25.05.2018r. w sprawie organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkole 10. Schaffer H.R., Psychologia rozwoju dziecka, Warszawa 2005 11. Ustawa o systemie oświaty z 07 września 1991r. z późn. zm. 12. Waloszek, D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2014 |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przedszkolanka czy nauczyciel? Akty prawne regulujące pracę nauczyciela przedszkola. Ustawa o systemie oświaty (aspekty wychowania przedszkolnego). Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego. Podręczniki. Innowacje. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. 2. Dlaczego maluchy skaczą całym ciałem? Rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalno-społeczny dziecka w wieku przedszkolnym. Wybrane koncepcje rozwojowe. Rozwój mowy. Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym w kontekście kompetencji kluczowych. 3. Jakimi metodami pracować z przedszkolakiem? Metody, formy pracy z dzieckiem w przedszkolu. Media dydaktyczne. Gry i zabawy w przedszkolu. Integracja zajęć dydaktycznych z zajęciami z zakresu języka obcego. 4. Czy nauczyciel odrabia pracę domową? Planowanie zajęć w przedszkolu, przygotowanie do zajęć, rozkład dnia w przedszkolu. Dokumentacja nauczyciela wychowania przedszkolnego. Zajęcia otwarte. Zajęcia hospitowane. 5. Jedziemy na wycieczkę! Organizacja wyjść i wycieczek przedszkolaków. Dokumentacja wycieczki, przepisy. Przygotowanie programu wycieczki dla wybranej grupy przedszkolnej (program wycieczki, kosztorys, dokumentacja). 6. Po co w przedszkolu logopeda i psycholog? Obowiązujące przepisy i procedury w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Wybrane aspekty funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym. Diagnoza wstępna nauczyciela, praca zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Specjaliści pracujący w placówkach oświatowych. 7. Czas poprowadzić zebranie! Partnerstwo edukacyjne, współpraca przedszkola z rodzicami. Współpraca ze środowiskiem. 8. Dlaczego niektórzy nauczyciele nie chcą wchodzić do Maluchów? Specyfika pracy w różnych grupach wiekowych. Maluchy: adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych. Zajęcia adaptacyjne. Zerówka: diagnoza gotowości szkolnej. 9. Alternatywne systemy wychowania przedszkolnego |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, m. projektu, wybrane m. problemowe (m. sytuacyjna, m. symulacyjna) Metody - zdalne nauczanie |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach. 2. Aktywność- przygotowanie do zajęć (znajomość literatury) i aktywny udział w ćwiczeniach, zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. 3. Projekt. Aktywność realizowana w grupach. Przygotowanie zajęć dla określonej grupy przedszkolnej (święta nietypowego wg własnego pomysłu). Stworzenie kalendarza świąt nietypowych, zaproszenia/komunikatu dla przedszkolaków. Przygotowanie środków dydaktycznych, scenariusza metodycznego, dokumentacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.