Podstawy higieny i bezpieczeństwa z ergonomią [W3-PE-OG-N1-PHiBzE]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy higieny i bezpieczeństwa z ergonomią [W3-PE-OG-N1-PHiBzE] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 52 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Alina Dworak | ||||||||||||
Literatura: |
Boryczko M.: Ergonomia i bezpieczeństwo pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. Katowice 2014 Celuch M.: Bhp w szkole. Bezpiecznie od momentu wejścia na teren szkoły . Wyd. Wiedza i Praktyka. Warszawa Warszawa 2013 Celuch M., Winczewska B., Zaleśny L.: BHP w placówkach oświatowych. Wyd. Wiedza i Praktyka. Warszawa 2017 Chodkowski Z.: Adaptacja człowieka do środowiska pracy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019 Kodeks Pracy- wydanie aktualne Karta Nauczyciela- wydanie aktualne Winczewska B., Celuch M., Zaleśny L.: BHP w placówkach oświatowych Nowe przepisy. Wyd. Wiedza i Praktyka. Warszawa 2019 Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Warszawa 2010 |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie higieny, bezpieczeństwa i ergonomii. Akty prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy ogólne. Przepisy szczegółowe 2. Pojęcie środowiska (środowiska pracy). Środowisko fizyczne/materialne placówek edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych i pomocowych. Higiena środowiska człowieka. 3. BHP w placówkach oświatowych edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych i pomocowych. Ocena ryzyka zawodowego pracowników. 4. Elementy fizjologii pracy: Pojęcie i rodzaje pracy. Metody badania i ocena wydatku energetycznego. Koszt energetyczny i fizjologiczny pracy. Metody pomiaru i ocena obciążenia pracą. Zmęczenie. 5. Wypadkowość i urazowość w placówkach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych i pomocowych. Zasady postępowania w razie wypadku osoby pozostającej pod opieką placówki. Pierwsza pomoc przedmedyczna. 6. Profilaktyczna ochrona zdrowia pracownika. Choroby zawodowe. 7. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość ergonomicznych aspektów pracy z uwzględnieniem bezpieczeństwa fizycznego, higienicznego i psychicznego w instytucjach edukacyjnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.