Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wychowania [W3-PE-OG-N1-SW] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia wychowania [W3-PE-OG-N1-SW]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (parzyste), 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 55
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Ewa Bielska
Literatura:

Apple Michael W. (1995): Education and Power. New York, London: Routledge.

Ball S.J. (b.r.w.): Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza. Kaków: Impuls.

Berger P.L., Luckmann T. (1983): Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PWN

Bogunia – Borowska M., Śleboda M. (2003): Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności. Kraków: Universitas

Bourdieu P., Passeron J.C. (1990): Reprodukcja. Elementy teorii nauczania. Warszawa: PWN

Budakowska E. (red.) (2005): Tożsamość bez granic. Współczesne wyzwania. Warszawa: WUW.

Burszta W., de Tchorzewski A. (2002): Edukacja w czasach popkultury. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Demaine Jack (red.): Sociology of Education Today. New York: Palgrave.

Giddens A. (2001): Społeczeństwo i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN

Gromkowska A. (2002): Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje. Poznań: Wolumin.

Kowalski S. (1979): Socjologia wychowania w zarysie. Warszawa: PWN.

Kwieciński Z. (red.): Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa: IBE.

Lyotard J.-F. (1997): Kondycja ponowoczesna. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Mac Cannell D. (2002): Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Muza.

Meighan R. (1993): Socjologia edukacji. Toruń: UMK.

Melosik Z. (1995): Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń-Poznań.

Melosik Z. (2002): Uniwersytet i społeczęństwo. Dyskursy wolnosci, wiedzy i władzy. Poznań: Wolumin.

Morrow Raymond Allan, Torres Carlos Alberto (1995): Social Theory and Education. New York: State University of New York Press.

Olechnicki K., Załęcki P. (2004): Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti BC.

Parsons T. (1969): Struktura społeczna a osobowość. Warszawa: PWE

Radziewicz-Winnicki A. (red.). (1993): Współcześni socjologowie o wychowaniu. Katowice: Wyd UŚl.

Radziewicz-Winnicki A. (2004): Społeczeństwo w trakcie zmiany. Gdańsk: GWP.

Radziewicz – Winnicki A., Roter A. (2004): Ryzyko transformacyjne nowego łądu społeczno-edukacyjnego. Katowice: SWSzZ im. Gen. Jerzego Ziętka.

Sadovnik Alan R. (red.) (2007): Sociology of Education. A critical reader. New York, London: Routledge.

Sawisz A. (1989): Szkoła a system społeczny. Warszawa: WSziP.

Renzetti C.M., Curran D.J. (2005): Kobiety, mężczyźni i społęczeństwo. Warszawa: PWN.

Szacka B. (2003): Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna naukowa.

Szacki J. (2002): Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.

Szlendak T. (2005): Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Sztompka P. (2002): Socjologia. Kraków: Znak.

Sztompka Piotr (2007): Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak.

Szymański M.J. (2004): Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: IBE.

Świda-Ziemba H. (2005): Młodzi w nowym świecie. Warszawa: Wyd. Literackie.

Tillman. K.J. (1996) (2005): Teorie socjalizacji. Warszawa: PWN

Torres Carlos Alberto, Mitchel Theodore R. (red.) (1998): Sociology of Education: Emerging Perspectives. New York: State University of New York-Press.

Turner J.H. (2004): Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: PWN

Wnuk-Lipiński E. (2003): Świat międzyepoki. Kraków: Znak.

Wrzesień W. (2003): Jednostka-rodzina-pokolenie. Poznań: Wyd. UAM.

Znaniecki F. (2001): Socjologia wychowania. Warszawa: PWN.

Zakres tematów:

1. Wiedza szkolna a program nauczania

Meighan Roland (1993): Socjologia edukacji. Toruń: Wyd. UMK, części: „Ukryty program”, „Ideologie edukacyjne”

Bauman Zygmunt (1998): Ideologia. [W:] Encyklopedia socjologii. T. 1. A. Kojder, K. Koseła, W. Kwaśniewicz (i in.) (red.). Warszawa: Oficyna Naukowa

2. Edukacja a nierówności społeczne

Kazimierz M. Słomczyński (2005): Stratyfikacja społeczna. [W:] Encyklopedia socjologii. Suplement. H. Kubiak, G. Lissowski, W. Morawski, J. Szacki (red.). Warszawa: Oficyna Naukowa.

Agnieszka Gromkowska-Melosik (2008): Stratyfikacja, ruchliwość społeczna i edukacja. [W:] Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej. A. Gromkowska-Melosik, T. Gmerek. Kraków: Impuls

Długosz P. (2015): Nierówności edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej na przykładzie Polski i Ukrainy. „Teraźniejszość – Człowiek - Edukacja” tom 18, nr 1.

Domański H. (2017): Wpływ pochodzenia społecznego i czynników merytokratycznych na kapitał społeczny. „Studia Socjologiczne” nr 4.

3. Edukacja w interpretacji socjologów II połowy XX wieku (Samuel Bowles, Herbert Gintis, Pierre Bourdieu, Basil Bernstein, Randall Collins):

Radziewicz-Winnicki A. (red.). (1993): Współcześni socjologowie o wychowaniu. Katowice: Wyd UŚl.

Tomasz Gmerek (2008): Kapitalizm-edukacja-nierówność społeczna (teoria reprodukcji ekonomicznej). [W:] Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls

4. Wychowanie jako dyscyplinowanie tożsamości.

Melosik Zbyszko (2010): Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant. Kraków: Impuls (rozdz. 1 i 2).

Kochanowski Jacek (2004): Fantazmat zróżnicowany. Socjologiczne studium przemian tożsamości gejów. Kraków: Universitas. Rozdz. 1,2.

5. Wychowanie w klasycznym ujęciu Floriana Znanieckiego

Znaniecki Florian (2001): Socjologia wychowania. Tom 1 i 2. Warszawa: PWN (rozdz. Stosunek wychowawczy)

Metody dydaktyczne:

dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

aktywność podczas zajęć

ocena z kolokwium zaliczeniowego

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)