Socjologia wychowania [W3-PE-OG-N1-SW]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia wychowania [W3-PE-OG-N1-SW] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 55 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Bielska | ||||||||||||
Literatura: |
Apple Michael W. (1995): Education and Power. New York, London: Routledge. Ball S.J. (b.r.w.): Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza. Kaków: Impuls. Berger P.L., Luckmann T. (1983): Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PWN Bogunia – Borowska M., Śleboda M. (2003): Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności. Kraków: Universitas Bourdieu P., Passeron J.C. (1990): Reprodukcja. Elementy teorii nauczania. Warszawa: PWN Budakowska E. (red.) (2005): Tożsamość bez granic. Współczesne wyzwania. Warszawa: WUW. Burszta W., de Tchorzewski A. (2002): Edukacja w czasach popkultury. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Demaine Jack (red.): Sociology of Education Today. New York: Palgrave. Giddens A. (2001): Społeczeństwo i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN Gromkowska A. (2002): Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje. Poznań: Wolumin. Kowalski S. (1979): Socjologia wychowania w zarysie. Warszawa: PWN. Kwieciński Z. (red.): Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa: IBE. Lyotard J.-F. (1997): Kondycja ponowoczesna. Warszawa: Fundacja Aletheia. Mac Cannell D. (2002): Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Muza. Meighan R. (1993): Socjologia edukacji. Toruń: UMK. Melosik Z. (1995): Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń-Poznań. Melosik Z. (2002): Uniwersytet i społeczęństwo. Dyskursy wolnosci, wiedzy i władzy. Poznań: Wolumin. Morrow Raymond Allan, Torres Carlos Alberto (1995): Social Theory and Education. New York: State University of New York Press. Olechnicki K., Załęcki P. (2004): Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti BC. Parsons T. (1969): Struktura społeczna a osobowość. Warszawa: PWE Radziewicz-Winnicki A. (red.). (1993): Współcześni socjologowie o wychowaniu. Katowice: Wyd UŚl. Radziewicz-Winnicki A. (2004): Społeczeństwo w trakcie zmiany. Gdańsk: GWP. Radziewicz – Winnicki A., Roter A. (2004): Ryzyko transformacyjne nowego łądu społeczno-edukacyjnego. Katowice: SWSzZ im. Gen. Jerzego Ziętka. Sadovnik Alan R. (red.) (2007): Sociology of Education. A critical reader. New York, London: Routledge. Sawisz A. (1989): Szkoła a system społeczny. Warszawa: WSziP. Renzetti C.M., Curran D.J. (2005): Kobiety, mężczyźni i społęczeństwo. Warszawa: PWN. Szacka B. (2003): Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna naukowa. Szacki J. (2002): Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN. Szlendak T. (2005): Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza. Sztompka P. (2002): Socjologia. Kraków: Znak. Sztompka Piotr (2007): Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak. Szymański M.J. (2004): Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: IBE. Świda-Ziemba H. (2005): Młodzi w nowym świecie. Warszawa: Wyd. Literackie. Tillman. K.J. (1996) (2005): Teorie socjalizacji. Warszawa: PWN Torres Carlos Alberto, Mitchel Theodore R. (red.) (1998): Sociology of Education: Emerging Perspectives. New York: State University of New York-Press. Turner J.H. (2004): Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: PWN Wnuk-Lipiński E. (2003): Świat międzyepoki. Kraków: Znak. Wrzesień W. (2003): Jednostka-rodzina-pokolenie. Poznań: Wyd. UAM. Znaniecki F. (2001): Socjologia wychowania. Warszawa: PWN. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wiedza szkolna a program nauczania Meighan Roland (1993): Socjologia edukacji. Toruń: Wyd. UMK, części: „Ukryty program”, „Ideologie edukacyjne” Bauman Zygmunt (1998): Ideologia. [W:] Encyklopedia socjologii. T. 1. A. Kojder, K. Koseła, W. Kwaśniewicz (i in.) (red.). Warszawa: Oficyna Naukowa 2. Edukacja a nierówności społeczne Kazimierz M. Słomczyński (2005): Stratyfikacja społeczna. [W:] Encyklopedia socjologii. Suplement. H. Kubiak, G. Lissowski, W. Morawski, J. Szacki (red.). Warszawa: Oficyna Naukowa. Agnieszka Gromkowska-Melosik (2008): Stratyfikacja, ruchliwość społeczna i edukacja. [W:] Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej. A. Gromkowska-Melosik, T. Gmerek. Kraków: Impuls Długosz P. (2015): Nierówności edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej na przykładzie Polski i Ukrainy. „Teraźniejszość – Człowiek - Edukacja” tom 18, nr 1. Domański H. (2017): Wpływ pochodzenia społecznego i czynników merytokratycznych na kapitał społeczny. „Studia Socjologiczne” nr 4. 3. Edukacja w interpretacji socjologów II połowy XX wieku (Samuel Bowles, Herbert Gintis, Pierre Bourdieu, Basil Bernstein, Randall Collins): Radziewicz-Winnicki A. (red.). (1993): Współcześni socjologowie o wychowaniu. Katowice: Wyd UŚl. Tomasz Gmerek (2008): Kapitalizm-edukacja-nierówność społeczna (teoria reprodukcji ekonomicznej). [W:] Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls 4. Wychowanie jako dyscyplinowanie tożsamości. Melosik Zbyszko (2010): Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant. Kraków: Impuls (rozdz. 1 i 2). Kochanowski Jacek (2004): Fantazmat zróżnicowany. Socjologiczne studium przemian tożsamości gejów. Kraków: Universitas. Rozdz. 1,2. 5. Wychowanie w klasycznym ujęciu Floriana Znanieckiego Znaniecki Florian (2001): Socjologia wychowania. Tom 1 i 2. Warszawa: PWN (rozdz. Stosunek wychowawczy) |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność podczas zajęć ocena z kolokwium zaliczeniowego |
||||||||||||
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.