Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-OG-N1-WDNH] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-OG-N1-WDNH]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (parzyste), 8:00 - 9:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 52
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Krzysztof Maliszewski
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. H.G. Gadamer: Prawda w naukach humanistycznych. W: Idem: Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Warszawa 2008.

2. S. Hessen: Składniki wychowania naukowego. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997.

3. M. Janion: Humanistyka: poznanie i terapia. Warszawa 1982, rdz. 9.

4. D. Kubinowski: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin 2010, s. 17-25.

5. O. Marquard: O nieodzowności nauk humanistycznych. W: Idem: Apologia przypadkowości. Warszawa 1994.

6. J. Mizińska: Humanistyka – bezduszna nauka o duchu. W: Eadem: Podnoszenie iskier. Lublin 2010.

7. B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. D. Bachmann-Medick: Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze. Warszawa 2012.

2. G. Biesta: Educational Research. An Unorthodox Introduction. London-New York-Oxford-New Delhi-Sydney 2020.

3. R. Bod: Historia humanistyki. Zapomniane nauki. Warszawa 2013.

4. U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Kraków 2008.

5. J. Grondin: Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej. Kraków 2007.

6. M. Januszkiewicz: Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie. Poznań 2012.

7. W. Kruszelnicki: Zwrot refleksyjny w antropologii kulturowej. Wrocław 2012.

8. M.P. Markowski: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków 2013.

9. B. Milerski: Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa 2011.

10. W. Sady: Spór o racjonalność naukową od Poincarego do Laudana. Wrocław 2000.

11. B. Suchodolski: Przebudowa podstaw nauk humanistycznych. Warszawa 1928.

12. L. Witkowski: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Kraków 2013.

Zakres tematów:

1. Franciszkanie w Monte Carlo, czyli współczesne problemy nauk humanistycznych – krótkie wprowadzenie w humanistykę).

2. Co to znaczy myśleć (pedagogicznie)? – humanistyka jako autorefleksja kultury.

3. Lekcje lektury – strategie czytania w humanistyce.

4. Granice interpretacji – hermeneutyczne podstawy humanistyki.

5. Przełom antypozytywistyczny w nauce.

6. Badania naukowe wspierające edukację.

Metody dydaktyczne:

wykład

Metody i kryteria oceniania:

ZALICZENIE NA OCENĘ:

praca pisemna: komentarz do artykułu: B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999.

max. 2 strony maszynopisu

plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku)

1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2;

użycie cytatów: 1 3

2. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku artykułu) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6

użycie cytatów/przypisów: 1 7

9-10 bdb

8 db+

6-7 db

4-5 dst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-3 (2022-08-19)