Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PE-OG-N1-WDP]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PE-OG-N1-WDP] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 52 | ||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. 2. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997. 3. Z. Mysłakowski, Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933. 4. Pedagogika, Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II. (II wyd. Warszawa 2019) 5. Pedagogika, Red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, t. I-III, Gdańsk 2010, t. IV. 6. L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą, Warszawa 2007. |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Idea uniwersytetu i tradycja liberal education. 2. Pedagogika jako refleksja (status naukowy pedagogiki, specyfika pedagogicznego punktu widzenia). 3. Pedagogika jako praktyka: struktura wychowania (opieka – socjalizacja – kształcenie). 4. Wolność jako logika edukacji (rozwój tożsamości, dialektyka swobody i przymusu, autonomia osobowości). 5. Cele edukacji (instrumentalne i nieinstrumentalne ujęcie celu). 6. Specyfika pracy pedagoga (relacja mistrz – uczeń, wirtuozeria, kształcenie nauczycieli). 7. Klasyka pedagogiczna (Wielkie Pokolenie polskich pedagogów międzywojennych). |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN: praca pisemna: komentarz do książki S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997. max. 5 stron maszynopisu plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku) 1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 3 2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2 użycie cytatów: 1 3 3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2 prawidłowe przypisy: 1 3 4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6 użycie cytatów/przypisów: 1 7 14 – 16 bdb 13 db+ 11-12 db 8-10 dst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.