Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii [W3-PE-EWP-S2-PSANT]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii [W3-PE-EWP-S2-PSANT] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Pyrzyk-Kuta | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Awgulowa J., W. Świętek, Inscenizacje w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1985 Cybulska J., Dudzińska I., Lipna E., Lipska E., Inscenizowanie zabaw na podstawie literatury dziecięcej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991. Dziedzic A., Pichalska J., Świderska E., Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1992. Dyduch B., Gra dramatyczna jako forma pracy w obrębie metody przekładu intersemiotycznego, [w:] Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego, t.6., red. J. Kram, E. Polański, Katowice 1986. Gersie A., King N, Drama. Tworzenie opowieści w edukacji i terapii, Wydawnictwo Cyklady 2002. Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005, rozdział 2.3. Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005, rozdział 3. Krasoń K., Majkut-Czarnota B., Szanse na porozumienie w diadzie nauczyciel – uczeń a poznanie preferencji modalnych dziecka [w:] M. Gwoździcka-Piotrowska, J. Wołejszo, A. Zduniak (red.), Edukacja w społeczeństwie ryzyka. Bezpieczeństwo jako wartość, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2007. Mass V., Uczenie się przez zmysły, WSiP, Warszawa 1998. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Wprowadzenie do polisensorycznego obcowania z liryką w oparciu o strategię VAKT S. Kovalik oraz aktywizacja kanałów sensorycznych według V. Mass, M. Bogdanowicz - Strategia kinestetycznej interpretacji liryki K. Krasoń oraz A. Ungeheuer-Gołąb Metody pracy z tekstem literackim: • improwizacja głosowo-ruchowa do tekstu • inscenizacja - rola i funkcje • drama w kreowaniu opowieści –zadania, funkcje techniki dramowe • istota przekładu intersemiotycznego - Prezentacje autorskich projektów bazujących na przekładzie intersemiotycznym przez poszczególne grupy |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda warsztatowa, dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z przedmiotu składać się będzie: - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach związane z przygotowaniem merytorycznym - autorskie opracowanie i realizacja grupowego układu przestrzennego w oparciu o przekład intersemiotyczny wraz z zaprojektowaniem scenariusza zajęć z wykorzystaniem wybranego tekstu, który zostanie złożony w terminie poprzedzającym prezentację. - nieobecności powinny być odrobione w postaci rozmowy o danej metodzie podczas dyżuru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.