Dydaktyka ogólna [W3-PE-OG-S1-DO]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Dydaktyka ogólna [W3-PE-OG-S1-DO] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Violetta Rodek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Clifford H. Edwards: Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa 2006. R.Arends: Uczymy się nauczać. Warszawa 2005. Sztuka nauczania. T.1 i 2. Red. K.Kruszewski. Warszawa 2004 i 2005. H.P.Nolting: Jak zapewnić ład i uwagę w klasie. Gdańsk 2004. Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003. J.Brophy: Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa 2002, r.4 i 8. G.Mietzel: Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002. J.Półturzycki: Dydaktyka dla nauczycieli. Płock 2002. Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K.Denek, F.Bereźnicki, J.Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2001. F.Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001. G.D.Fenstermacher, J.F.Soltis: Style nauczania. Warszawa 2000. B.Joyce, E.Calhoun, D.Hopkins: Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa 1999. A.Ornstein, F.Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa 1998. Sztuka nauczania. Red. K.Kruszewski, K.Konarzewski. T.II, r.4, T.I. Warszawa 1997. W.Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995. Cz.2, r.9. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Część teoretyczna: - Planowanie procesu kształcenia - Utrzymywanie ładu i dyscypliny na zajęciach; - Motywacja w procesie kształcenia 2. Część praktyczna: - Projektowanie sytuacji dydaktycznych oraz ich ewaluacja; - Mikronauczanie – projektowanie zajęć z wykorzystaniem modeli kształcenia w ujęciu teorii wielostronnego kształcenia W.Okonia lub innej klasyfikacji modeli/strategii kształcenia (opracowanie scenariusza zajęć) oraz prowadzenie zajęć w sytuacji symulowanej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda uczenia się we współpracy; Elementy dyskusji; Symulacja. Ćwiczenia będą prowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz Platformy Moodle. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- realizacja zadań praktycznych w ramach części teoretycznej (ocena z dwóch prac pisemnych: tablica Ganta i test problemowy z motywowania uczniów do nauki); - udział w dyskusji oraz w konsultacjach grupowych do mikronauczania (projektowanie sytuacji dydaktycznych); - opracowanie scenariusza zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem następujących składników dydaktycznych: temat, cel ogólny, cele operacyjne lub szczegółowe, metoda nauczania, forma zajęć, środki dydaktyczne, przebieg zajęć dostosowany do syntaksy danej metody, sposoby kontroli i ewaluacji; - przygotowanie pisemnej krytycznej refleksji po przeprowadzonych zajęciach w ramach mikronauczania. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.