Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna [W3-PE-OG-S1-DO] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka ogólna [W3-PE-OG-S1-DO]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Violetta Rodek
Literatura:

Clifford H. Edwards: Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa 2006.

R.Arends: Uczymy się nauczać. Warszawa 2005.

Sztuka nauczania. T.1 i 2. Red. K.Kruszewski. Warszawa 2004 i 2005.

H.P.Nolting: Jak zapewnić ład i uwagę w klasie. Gdańsk 2004.

Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003.

J.Brophy: Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa 2002, r.4 i 8.

G.Mietzel: Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002.

J.Półturzycki: Dydaktyka dla nauczycieli. Płock 2002.

Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K.Denek, F.Bereźnicki, J.Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2001.

F.Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001.

G.D.Fenstermacher, J.F.Soltis: Style nauczania. Warszawa 2000.

B.Joyce, E.Calhoun, D.Hopkins: Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa 1999.

A.Ornstein, F.Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa 1998.

Sztuka nauczania. Red. K.Kruszewski, K.Konarzewski. T.II, r.4, T.I. Warszawa 1997.

W.Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995. Cz.2, r.9.

Zakres tematów:

1. Część teoretyczna:

- Planowanie procesu kształcenia

- Utrzymywanie ładu i dyscypliny na zajęciach;

- Motywacja w procesie kształcenia

2. Część praktyczna:

- Projektowanie sytuacji dydaktycznych oraz ich ewaluacja;

- Mikronauczanie – projektowanie zajęć z wykorzystaniem modeli kształcenia w ujęciu teorii wielostronnego kształcenia W.Okonia lub innej klasyfikacji modeli/strategii kształcenia (opracowanie scenariusza zajęć) oraz prowadzenie zajęć w sytuacji symulowanej.

Metody dydaktyczne:

Metoda uczenia się we współpracy;

Elementy dyskusji;

Symulacja.

Ćwiczenia będą prowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz Platformy Moodle.

Metody i kryteria oceniania:

- realizacja zadań praktycznych w ramach części teoretycznej (ocena z dwóch prac pisemnych: tablica Ganta i test problemowy z motywowania uczniów do nauki);

- udział w dyskusji oraz w konsultacjach grupowych do mikronauczania (projektowanie sytuacji dydaktycznych);

- opracowanie scenariusza zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem następujących składników dydaktycznych: temat, cel ogólny, cele operacyjne lub szczegółowe, metoda nauczania, forma zajęć, środki dydaktyczne, przebieg zajęć dostosowany do syntaksy danej metody, sposoby kontroli i ewaluacji;

- przygotowanie pisemnej krytycznej refleksji po przeprowadzonych zajęciach w ramach mikronauczania.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)