Teoria wychowania [W3-PE-OG-S1-TW]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria wychowania [W3-PE-OG-S1-TW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 94 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 105 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alicja Żywczok | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2019, Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków 2014. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków 2004, Wyd. UJ. Papież J. (red.): Tożsamość teorii wychowania. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Romanowska-Łakomy H. (red.): Człowiek i człowieczeństwo: strategia bycia i stawania się człowiekiem. Olsztyn 2002. Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Warszawa 1964, PZWS. Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Warszawa 2011, Wyd. APS. Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993. Tchorzewski A., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Bydgoszcz 2001, Wyd. „Wers”. Tchorzewski A., Wstęp do teorii wychowania. Kraków 2018, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum. Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Żywczok A. (red.), Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej. Warszawa 2014. Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia na odległość (zdalnego). Metody podające wiedzę z uwzględnieniem prezentacji multimedialnych. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny będzie: – znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, – znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, – znajomość głównych kategorii aksjologicznych, – rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, – umiejętność twórczego myślenia. Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do napisania testu w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Test zawiera kilka pytań o charakterze otwartym bądź zamkniętym. Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska z testu ocenę niedostateczną poprawia jego wynik, w terminie uzgodnionym z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.