Teoria wychowania [W3-PE-OG-S1-TW]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria wychowania [W3-PE-OG-S1-TW] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Alicja Żywczok | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bilicki T.: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków 2000. Carlgren F.: Wychowanie dla wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera. Gdynia 1994. Korczak J.: Wybór pism pedagogicznych. Tom I, II. Warszawa 1957,1958. Krawczyk Z.: Rabidranath Tagore - poszukiwanie prawdy i piękna w teorii i praktyce wychowania. Warszawa 1990. Lindenberg Ch.: Szkoła bez lęku. Warszawa 1993. Łobocki M.: Altruizm a wychowanie. Lublin 2002. Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków 2014. Neill A.S.: Summerhill. Katowice 1991. Rousseau J. J.: O umowie społecznej. Warszawa 2002. Rousseau J.J.: Emil, czyli o wychowaniu. T.1. Wrocław 1955. Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011. Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2019. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków 2004, Wyd. UJ. Romanowska-Łakomy H. (red.): Człowiek i człowieczeństwo: strategia bycia i stawania się człowiekiem. Olsztyn 2002. Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Warszawa 1964, PZWS. Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998. Śliwerski B.: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Warszawa 2011. Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993. Tchorzewski A., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Bydgoszcz 2001. Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków 2009. Żywczok A. (red.), Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej. Warszawa 2014. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Neonaturalizm pedagogiczny inspirowany poglądami J.J. Rousseau. 2. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 3. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 4. Wychowanie w ujęciu Rabindranatha Tagore. 5. Altruizm a proces wychowania. 6. Miłość - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 7. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 8. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej. 9. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia na odległość (zdalnego). |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.