SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [06-PS-SM-231]
semestr letni 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [06-PS-SM-231] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Bolek-Kochanowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie z zasadami prowadzenia przedmiotu i warunkami zaliczenia. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń psychotycznych i afektywnych. 2. Schizofrenia - epidemiologia, objawy i obraz kliniczny; postacie choroby i podziały objawów (Typ I i Typ II; objawy pozytywne i negatywne schizofrenii). 3. Schizofrenia w ujęciu systemowym – patomechanizm i przebieg choroby. 4. Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii. Rodzaje schizofrenii – Pozycja nozologiczna - kryteria diagnostyczne. 5. Etiologia schizofrenii - Teoria neurorozwojowa, hipoteza predyspozycji i stresu; Koncepcje psychologiczne. 6. Diagnozowanie schizofrenii – wybrane narzędzia diagnostyczne 7. Przyczyny biologiczne i leczenie schizofrenii – farmakoterapia, interwencje społeczne i środowiskowe, interwencje psychospołeczne. 8. Zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowe. Definicja i pozycja nozologiczna, etiologia i patomechanizm, obraz kliniczny. 9. Zaburzenia schizoafektywne. Definicja i pozycja nozologiczna, etiologia i patomechanizm, obraz kliniczny. 10. Zespół maniakalny – obraz kliniczny, diagnozowanie, wybrane narzędzia diagnostyczne. 11. Choroba afektywna dwubiegunowa – epidemiologia, przebieg, kryteria diagnostyczne, leczenie. 12. Depresja i inne zaburzenia afektywne – obraz kliniczny, epidemiologia, kryteria diagnostyczne, przyczyny i leczenie. 13. Diagnozowanie i leczenie zaburzeń nastroju. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów źródłowych, studia przypadków, analiza materiałów filmowych; metody warsztatowe, praca metodą think-pair-share, praca grupowa, quizy, prezentacje multimedialne, dyskusja - zajęcia realizowane z wykorzystaniem platform MS Teams, Moodle |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w grupach 2-3 osobowych studium przypadku oraz obecność na zajęciach. Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,40 – studium przypadku 0,60 – test wiadomości Aby zaliczyć moduł na ocenę pozytywną zarówno test wiadomości jak i studium przypadku muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Test wiadomości oceniany będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) Studium przypadku będzie oceniane na ocenę w skali niedostateczny (2.0) - bardzo dobry (5.0). W ocenie będą brane pod uwagę takie kryteria jak: trafność diagnozy nozologicznej, nazwanie i omówienie objawów psychopatologicznych, zakres uwzględnionych hipotez diagnostycznych, wskazanie prawdopodobnej etiologii i patomechanizmu zaburzenia, wskazanie zaleceń terapeutycznych. Ocena końcowa z modułu zostanie wystawiona zgodnie z zasadą: 3,00 do 3,25 - dostateczny; 3,26 do 3,75 - dostateczny plus; 3,76 do 4,25 - dobry; 4,26 do 4,60 - dobry plus; 4,61 do 5,00 - bardzo dobry W przypadku braku zaliczenia testu wiadomości bądź studium przypadku w pierwszym terminie, studentowi przysługuje drugie podejście do testu/studium przypadku. Uzyskana ocena niedostateczna w 1. terminie zaliczenia będzie uwzględniana przy obliczaniu oceny z danej formy zaliczenia. Dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach. W razie większej liczby nieobecności możliwe jest uczestnictwo w zajęciach innej grupy laboratoryjnej (pod warunkiem zgody prowadzącej) lub odrobienie nieobecności na kolejnych zajęciach, na których student jest obecny (w formie prezentacji na forum grupy najnowszych doniesień naukowych z zakresu opuszczonego tematu). Nieobecności należy odrobić przed zakończeniem semestru, najpóźniej podczas ostatnich zajęć dydaktycznych. W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z modułu o pół stopnia. Całkowita ilość nieobecności (w tym odrobionych) nie może jednak przekraczać 50%, tj. 7 nieobecności. W takiej sytuacji student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Uwaga: podczas zajęć prowadząca pobiera listę obecności, dlatego osoby, u których wystąpiły problemy np. z połączeniem a są obecne na zajęciach, powinny wszelkie kłopoty niezwłocznie zgłosić bezpośrednio do prowadzącej, zabierając głos lub pisząc wiadomość na czacie głównego spotkania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.