SPZ_M07_ Wprowadzenie do psychoterapii [06-PS-NM-WdPsT]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPZ_M07_ Wprowadzenie do psychoterapii [06-PS-NM-WdPsT] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Kleszcz-Szczyrba | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Barker P., 1997, Metafory w psychoterapii. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk. Czabała J. Cz., 2006, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa. Elso Ch.J., Hayes J.A., 2005, Relacja terapeutyczna. GWP, Gdańsk. Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Praktyka, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa. Grzesiuk L. (red.), 2000, Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa. Paul – Cavallier F.J., 1997, Wizualizacja, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. Kamińska K., 2013, Internetowa pomoc psychologiczna, w: Psychoterapia, 2(165): 99–113. Kottler J., 2005, Skuteczny terapeuta, GWP, Gdańsk. Makara – Studzińska M., Sendler D, Madej A.,2016, Psychoterapia on-line: wyzwanie dla etyki, w: Psychoterapia 3 (178) 2016, 31-36 Makara-Studzińska M., Madej A., 2017, Cybertherapy – a modern form of therapy. Journal of Education, Health and Sport; 7(7), 21-28 Okun B., 2002, Skuteczna pomoc psychologiczna, IPZ, Warszawa. Preston J., 2005, Zintegrowana terapia krótkoterminowa, GWP, Gdańsk. Prochaska J.O., Norcross J.C., 2006, Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, IPZ, Warszawa. Sikorski W., 2018, Znaczenie środowiska proksemicznego w psychoterapii. Przesłanki neurobiologiczne., w: Psychoterapia 2 (185), 89-105. Sikorski W., 2004, Bezsłowne komunikowanie się w psychoterapii, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie (tematyka wykładów, warunki zaliczenia, wymogi do egzaminu) Organizacja przestrzeni terapeutycznej - indywidualnej, systemowej i grupowej. Znaczenie diagnostyczne i terapeutyczne. 2. Psychoterapia – pojęcia i definicje. Wiodące nurty. Relacja terapeutyczna – specyfika, dynamika, znaczenie. 3. Kontakt – diagnoza – kontrakt jako kluczowe elementy wstępne w procesie psychoterapii. Diagnoza kliniczna a diagnoza terapeutyczna. Funkcjonalność diagnozy terapeutycznej. Budowanie celu terapeutycznego w oparciu o diagnozę. 4. Właściwy proces psychoterapii czyli treść pracy terapeutycznej w wiodących nurtach psychoterapii cz. 1 5. Właściwy proces psychoterapii czyli treść pracy terapeutycznej w wiodących nurtach psychoterapii cz. 2 6. Proces terapeutyczny – obszary problemowe, impas w terapii, zjawisko oporu, acting – out, drop – out. Superwizja w psychoterapii i jej znaczenie. 7. Ścieżka kształcenia w psychoterapii w Polsce. Elementy procesu edukacji i praktyki. Aspekty etyczne w pracy psychoterapeutycznej. Kodeks etyczny. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje multimedialne - przekazanie wiedzy o podstawowych czynnikach leczących w psychoterapii, elementach i etapach tego procesu, technikach pracy terapeutycznej charakterystycznych dla poszczególnych nurtów terapii, możliwościach i ograniczeniach, procesie kształcenia, aspektach etycznych. Wykorzystanie środków audiowizualnych (prezentacje multimedialne, prezentacje fragmentów filmów ukazujących wybrane aspekty pracy terapeutycznej; wraz z omówieniem. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: ocena z testu wiadomości - egzaminacyjnego (test jednokrotnego wyboru, w semestrze letnim 2020/21 test przeprowadzany online na platformie Moodle): 75-79,9% możliwych do uzyskania punktów: dst 80-84,9% możliwych do uzyskania punktów: +dst 85-89,9% możliwych do uzyskania punktów: db 90-94,9% możliwych do uzyskania punktów: +db 95-100 % możliwych do uzyskania punktów: bdb |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Podczas realizacji zajęć wykorzystywane są równorzędnie platformy Moodle i Ms Teams. Wymagane jest korzystanie z obu tych form uczestnictwa w zajęciach online. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.