Podstawy teoretyczne arteterapii z metodyką [W3-AR3-S1-5]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy teoretyczne arteterapii z metodyką [W3-AR3-S1-5] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Nieduziak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
6) C.E. Hill, Sen w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2000. 7) Gerald D. Oster, Patricia Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne 2003 8) Rembowski, Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN 1986 9) M. Braun-Gałkowska, Rysunek projekcyjny, Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016. 10) Dajek E., Test drzewa a inne metody przegląd badań, Erda, Warszawa 2016. 11) Metody projekcyjne - tradycja i współczesność / pod red. Heleny Sęk, Wydaw. Naukowe UAM, Poznań 1984 12) S. Buchalter, Terapia sztuką, Zysk i S-ka, Poznań 2006. 13) W. Sikorski, „Bezsłowne komunikowanie się w arteterapii”, Impuls, Kraków 2004, rozdz. Graficzne techniki zbierania danych, s.204-229. 14) G. Landreth, Terapia zabawą, Wyd. UJ, Kraków 15) Zindel V. Segal, John D. Teasdale i inni..., Praktyka uważności, Ośmiotygodniowy program ćwiczeń pozwalający uwolnić się od depresji i napięcia emocjonalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. 16) S. Schuman „Sztuka dziecka : psychologia twórczości rysunkowej dziecka”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990. 17) A. Kalbarczyk „Najważniejsze lata czyli jak rozumieć rysunki małych dzieci”, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Karków, 2007. 18) Red. S. Brzoska, „Płynna tożsamość. Przeszłość i przyszłość w rysunkach dzieci reprezentujących zanikające kultury”, UA, Poznań bd |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Konstruowanie procesu terapeutycznego. 2. Techniki projekcyjne w arteterapii, genogram, schematyczny rysunek rodziny 3. Techniki swobodnej ekspresji 4. Mandale w arteterapii. 5. Techniki multimodalne, 6. Fenomenologiczna interpretacja prac 7. Techniki relaksacyjne, mindfullness 8. Wykorzystanie ekspresji werbalnej w arteterapii 9. Terapeutyczny walor ekspresji dziecięcej 10. Arteterapeutyczny potencjał prac artystycznych osób chorych psychicznie. 11. Art brut a proces terapeutyczny 13. Artediagnoza. 14. Przygotowanie pracy semestralnej - projektu arteterapeutycznego |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody warsztatowe, metoda projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1) Student przygotowuje portfolio, składające się z prac wykonywanych podczas ćwiczeń, ich analizy. W portfolio powinny znaleźć się wszystkie prace cząstkowe. 2) Student przygotowuje projekt postępowania arteterapeutycznego w osadzony w wybranej koncepcji teoretycznej dla przygotowanego wcześniej opisu przypadku (diagnozy). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
w sem. zimowym roku ak. 2020/21 zajęcia realizowane są w formie zdalnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.