Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-S2-WYCHPRZ] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-S2-WYCHPRZ]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Watoła
Literatura:

1. Biała, M., Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008, s. 35-107

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

3. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2000, s. 83-121

4. Jąder- Taboł, M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2018

5. Karbowniczek, J. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011

6. Klim-Klimaszewska, A., Pedagogika przedszkolna, 2005

7. Kusiak, K., Bednarczuk, B., Oblicza gotowości szkolnej, Wyd. Harmonia 2015

8. Podstawa programowa z dn. 14 lutego 2017 roku

9. Rozporządzenie MEN z 25.05.2018r. w sprawie organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkole

10. Schaffer H.R., Psychologia rozwoju dziecka, Warszawa 2005

11. Ustawa o systemie oświaty z 07 września 1991r. z późn. zm.

12. Waloszek, D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2014

Zakres tematów:

1. Przedszkolanka czy nauczyciel?

Akty prawne regulujące pracę nauczyciela przedszkola. Ustawa o systemie oświaty (aspekty wychowania przedszkolnego). Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego. Podręczniki. Innowacje. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.

2. Dlaczego maluchy skaczą całym ciałem?

Rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalno-społeczny dziecka w wieku przedszkolnym. Wybrane koncepcje rozwojowe. Rozwój mowy. Rozwój dziecka

w wieku przedszkolnym w kontekście kompetencji kluczowych.

3. Jakimi metodami pracować z przedszkolakiem?

Metody, formy pracy z dzieckiem w przedszkolu. Media dydaktyczne. Gry i zabawy w przedszkolu. Integracja zajęć dydaktycznych z zajęciami z zakresu języka obcego.

4. Czy nauczyciel odrabia pracę domową?

Planowanie zajęć w przedszkolu, przygotowanie do zajęć, rozkład dnia w przedszkolu. Dokumentacja nauczyciela wychowania przedszkolnego. Zajęcia otwarte. Zajęcia hospitowane.

5. Jedziemy na wycieczkę!

Organizacja wyjść i wycieczek przedszkolaków. Dokumentacja wycieczki, przepisy. Przygotowanie programu wycieczki dla wybranej grupy przedszkolnej (program wycieczki, kosztorys, dokumentacja).

6. Po co w przedszkolu logopeda i psycholog?

Obowiązujące przepisy i procedury w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Wybrane aspekty funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym. Diagnoza wstępna nauczyciela, praca zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Specjaliści pracujący w placówkach oświatowych.

7. Czas poprowadzić zebranie!

Partnerstwo edukacyjne, współpraca przedszkola z rodzicami. Współpraca ze środowiskiem.

8. Dlaczego niektórzy nauczyciele nie chcą wchodzić do Maluchów?

Specyfika pracy w różnych grupach wiekowych. Maluchy: adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych. Zajęcia adaptacyjne. Zerówka: diagnoza gotowości szkolnej.

9. Alternatywne systemy wychowania przedszkolnego

Metody dydaktyczne:

dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, m. projektu, wybrane m. problemowe (m. sytuacyjna, m. symulacyjna)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)