Pracownia magisterska I [W2-S2BI19-2BL-05]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pracownia magisterska I [W2-S2BI19-2BL-05] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 8:00 - 16:15
sala sale KE Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Bankowa 9) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 6 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Gabriela Barczyk, Marta Kandziora-Ciupa, Aleksandra Nadgórska-Socha, Zbigniew Wilczek |
Literatura: |
https://www.zoology.ubc.ca/~srivast/mites/index.html https://keys.lucidcentral.org/keys/cpitt/public/mites/Microarthropods/Index.htm https://keys.lucidcentral.org/keys/cpitt/public/mites/Soil%20Mites/Index.htm http://idtools.org/id/mites/invasive_mite/Invasive_Mite_Identification/Major_Mite_taxa.html Orgiazzi, A., Bardgett, R.D., Barrios, E., Behan-Pelletier, V., Briones, M.J.I., Chotte, J-L., De Deyn, G.B., Eggleton, P., Fierer, N., Fraser, T., Hedlund, K., Jeffery, S., Johnson, N.C., Jones, A., Kandeler, E., Kaneko, N., Lavelle, P., Lemanceau, P., Miko, L., Montanarella, L., Moreira, F.M.S., Ramirez, K.S., Scheu, S., Singh, B.K., Six, J., van der Putten, W.H., Wall, D.H. (Eds.), 2016, Global Soil Biodiversity Atlas. European Commission, Publications Office of the European Union, Luxembourg. 176 pp. Madej, G., Barczyk, G., Gdawiec, M., 2011. Evaluation of Soil Biological Quality Index (QBS-ar): Its Sensivity and Usefulness in the Post- Mining Chronosequence- Preliminary Research. Pol J Environ Stud 5, 1367- 1372. https://doi.org/10.15244/pjoes/64743 Manu, M., Băncilă, R.I., Iordache, V., Bodescu, F., Onete, M., 2017. Impact assesment of heavy metal pollution on soil mite communities (Acari: Mesostigmata) from Zlatna Depression- Transylvania. Process Saf Environ 108, 121-134. https://doi.org/10.1016/j.psep.2016.06.011 Menta, C., Conti, F.D., Pinto, S., Bodini, A., 2018. Soil Biological Quality index (QBS- ar): 15 years of application at global scale. Ecol Indic 85, 773-780. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2017.11.030 Parissi, V., Menta, C., Gardi, C., Jacomini, C., Mozzanica, E., 2005. Microarthropod communities as tool to assess soil quality and biodiversity: a new approach in Italy. Agri Ecosyst Environ 105, 323- 333. https://doi.org/10.1016/j.agee.2004.02.002 Shaokui, Y., Singh, A.N., Shenglei, F., Chonghui, L., Silong, W., Yuanliang, L., Yang, C., Lile, H., 2012. A soil fauna index for assessing soil quality. Soil Biol Biochem 47, 158-165. https://doi.org/10.1016/j.soilbio.2011.11.014 Skubała, P., Zaleski, T., 2012. Heavy metal sensitivity an bioconcentration in oribatid mites (Acari, Oribatida). Gradient study in meadow ecosystems. Sci Total Environ 414, 364- 372. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2011.11.006 Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Instytut Botaniki UJ – Sorus, Poznań – Kraków. Matuszkiewicz W. 2001.Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Rutkowski L. 1998. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. PWN, Warszawa. Wysocki Cz., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Szumska (Wilk)M., Gworek B. METODY OZNACZANIA FRAKCJI METALI CIĘŻKICH W OSADACH ŚCIEKOWYCH. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych nr 41, 2009 Jeske A., Gworek B. PRZEGLĄD METOD OZNACZANIA BIODOSTĘPNOŚCI I MOBILNOŚCI METALI CIĘŻKICH W GLEBACH. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych nr 49, 2011.1. Nadgórska-Socha A., Kandziora-Ciupa M., Ciepał R. 2015. Element accumulation, distribution, and phytoremediation potential in selected metallophytes growing in a contaminated area. Environmental Monitoring and Assessment 187: 441. Nadgórska-Socha A., Ptasiński B., Kita A. 2013. Heavy metal bioaccumulation and antioxidative responses in Cardaminopsis arenosa and Plantago lanceolata leaves from metalliferous and non-metalliferous sites: a field study. Ecotoxicology 22:1422-1434. |
Zakres tematów: |
Klasyfikacja zebranych osobników mikrostawonogów glebowych, Określenie form biologicznych, Obliczenie wskaźnika QBS-ar. Wykorzystanie programów statystycznych i graficznych do opracowania wyników, opracowanie kwerendy piśmiennictwa dotyczącej zakresu opracowywanego tematu pracy magisterskiej. Analiza statystyczna zebranych danych. Formułowanie wniosków na podstawie uzyskanych wstępnych wyników Wstępne analizy materiału badawczego (zawartość metali ciężkich u badanych gatunków roślin i glebie, podstawowe analizy gleby (pH i zawartość materii organicznej). Oznaczanie materiału florystycznego (analiza jakościowa). Wykonanie i analiza zdjęć fitosocjologicznych. Praca z literaturą dotyczącą analiz fitosocjologicznych. Wykorzystanie programów statystycznych i graficznych do opracowania wyników w badaniach geobotanicznych. Opracowanie kwerendy piśmiennictwa dotyczącej zakresu opracowywanego tematu pracy magisterskiej. Przygotowanie i stałe uzupełnianie bazy danych w Microsoft Office. Formułowanie wniosków na podstawie uzyskanych wstępnych wyników. Przygotowanie planu rozprawy magisterskiej. |
Metody dydaktyczne: |
Praca samodzielna, heureza, dyskusja, analiza przypadku, praca laboratoryjna, pracownia komputerowa, zbiór materiałów do pracy magisterskiej w terenie, wykonywanie spisów florystycznych i zdjęć fitosocjologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową modułu składa się średnia ważona z ocen 3 aktywności studenta: - ciągłej oceny umiejętności praktycznych (0,5): oryginalność oraz pomysłowość podczas rozwiązywania bieżących problemów w pracy badawczej; stopień opanowania specjalistycznego sprzętu oraz zaawansowanych technik badawczych; dociekliwość, wnikliwość oraz ostrożność wnioskowania a także racjonalność postępowania w laboratorium - raporty z pomiarów, oznaczeń i analiz (0,2): na ocenę raportu składa się poprawność oraz sposób przygotowania i jego przedstawienia; solidność opracowania częściowych wyników, poprawność wyciąganych wniosków roboczych i konkluzji, jakość zgromadzonego i utrwalonego materiału dokumentacyjnego - plan rozprawy magisterskiej (0,3) Przy ocenie zaliczenia końcowego brane jest pod uwagę: poprawność opracowanych wyników oraz umiejętność formułowania wniosków oraz twórcze podejście do procesu tworzenia planu własnej pracy magisterskiej . Student jest zobowiązany przedłożyć zaliczenie końcowe, w tym plan oraz wstęp oraz pierwszy rozdział pracy magisterskiej na ostatnim laboratorium. |
Uwagi: |
EKO |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.