Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie I [W2-S2BI19-2BL-09] semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie I [W2-S2BI19-2BL-09]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 4
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Bzdęga, Monika Jędrzejczyk-Korycińska, Adam Rostański, Barbara Tokarska-Guzik, Andrzej Urbisz
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Elton Ch. 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL, Warszawa

Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa.

Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. PWN, Warszawa

Pullin A. S. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa

Takhtajan. 2009. Flowering Plants. Springer Verlag, New York

Wierzbicka M. (red.) 2015. Ekotoksykologia: rośliny, gleby, metale. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. (ISBN 978-83-235-1854-9).

Ponadto oryginalne artykuły naukowe oraz prace przeglądowe dotyczące omawianych tematów.

Literatura dodatkowa zostanie także podana w zależności od tematu przygotowywanej prezentacji.

Zakres tematów:

Zagadnienia związane z tematyką realizowanych prac magisterskich ze szczególnym uwzględnieniem przeglądu najnowszych pozycji literaturowych, poświęconych danemu zagadnieniu.

Problematyka prezentacji dotyczy następujących tematów:

1. Fitogeografia – wzorce rozmieszczenia gatunków roślin naczyniowych i mszaków oraz ich ekologiczne uwarunkowania w obszarach intensywnego oddziaływania człowieka.

2. Florystyka – kierunki badań flory w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Analiza składu flory. Rola analizy historycznej we współczesnym obrazie flory.

3. Ekspansje i inwazje biologiczne – biologia i ekologia wybranych gatunków ekspansywnych i inwazyjnych, ich oddziaływanie na rodzimą szatę roślinną oraz metody ich zwalczania i zarządzania ich zasobami.

4. Metalofity – rośliny występujące na terenach o dużym stężeniu metali ciężkich. Zagadnienia biologii, morfologii oraz odporności i tolerancji roślin na czynniki stresowe.

5. Ochrona przyrody – obszary chronione, ochrona gatunkowa, restytucja ekologiczna.

6. Zróżnicowanie genetyczne, mieszańcowość, poliploidyzacja i apomiksja u roślin zarodnikowych (paprocie)

Metody dydaktyczne:

Prezentacje referatów studentów (z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, umiejętność korzystania z platformy Teams), dyskusja dotycząca przedstawionej problematyki badawczej, ćwiczenie rzeczowej oceny prezentowanych referatów pod względem merytorycznym i jakości przekazu (stosowanych technik).

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie umiejętności przygotowania poprawnej prezentacji na wybrany temat:

Ocena bardzo dobra – student samodzielnie wygłasza referat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskutuje zagadnienia związane z tematyką przedmiotu, wyraża wątpliwości, definiuje problemy i szuka rozwiązań; prezentacja zawiera wszystkie konieczne elementy, jest wykonana bezbłędnie.

Ocena dobra – student samodzielnie wygłasza referat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz dyskutuje zagadnienia związane z tematyką

przedmiotu; prezentacja zawiera wszystkie konieczne elementy, jest wykonana starannie. Brak błędów merytorycznych, ale występują niewielkie błędy edytorskie lub językowe.

Ocena dostateczna – student czytając napisany tekst wygłasza referat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz podejmuje próby dyskusji na zagadnienia związane z tematyką przedmiotu; prezentacja zawiera większość wymaganych elementów, ale niektóre z nich są przygotowane w niewystarczającym stopniu. Zawiera zarówno błędy merytoryczne jak i edytorskie lub językowe.

Ocena niedostateczna – student nie potrafi wygłosić referatu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej ani podjąć dyskusji na zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. prezentacja nie jest kompletna, zawiera liczne błędy merytoryczne.

Po każdym wygłoszonym referacie odbywa się dyskusja nad wartością merytoryczną i dydaktyczną prezentacji. W przypadku niezaliczenia przez studenta prezentacji, poprawioną jej wersję prezentacji student przedstawia w terminie dodatkowym, a wersję elektroniczną przekazuje prowadzącemu. Student ma możliwość jednokrotnej poprawy prezentacji.

Ocena ciągła (aktywność na zajęciach):

Aktywność w dyskusji, umiejętność zadawania pytań i kreatywność w trakcie zajęć. Wiedza z zakresu prezentowanych zagadnień.

Ocena bardzo dobra – student aktywnie dyskutuje na temat treści przedstawionych na seminarium; samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na seminarium treści, zadaje pytania do omawianego materiału świadczące o jego wiedzy z zakresu omawianych zagadnień.

Ocena dobra - student dyskutuje na temat zagadnień przedstawionych

na seminarium; samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na seminarium treści

Ocena dostateczna - student w niewielkim stopniu bierze udział w dyskusji,

z trudem samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych

i zasłyszanych na seminarium treści; ale wykazuje wystarczającą orientację

w omawianej problematyce.

Ocena niedostateczna - student nie bierze aktywnego udziału w zajęciach, nie potrafi formułować wniosków oraz nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie dyskutowanych zagadnień.

Po każdej jednostce seminaryjnej prowadzący ocenia wszystkich uczestników seminarium pod kątem ich aktywności i zaangażowania w dyskusję naukową oraz ocenia poziom merytoryczny wypowiedzi magistranta.

sposób ustalania oceny końcowej modułu:

Ocena końcowa ustalana jest jako średnia ważona obejmująca:

1) 0.8 oceny za prezentacje (oceniane są 2 prezentacje - 1 dotycząca przeglądu problematyki badawczej (literatury), związanej z pracą magisterską z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć nauki w tej dziedzinie oraz 2 - przedstawienie wybranego anglojęzycznego artykułu naukowego)

2) 0,2 ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach

Uwagi:

BIOP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)