Seminarium magisterskie I [W2-S2BI19-2BL-09]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 8
Przedmiot: | Seminarium magisterskie I [W2-S2BI19-2BL-09] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Bzdęga, Monika Jędrzejczyk-Korycińska, Adam Rostański, Barbara Tokarska-Guzik, Andrzej Urbisz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Elton Ch. 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL, Warszawa Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. PWN, Warszawa Pullin A. S. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa Takhtajan. 2009. Flowering Plants. Springer Verlag, New York Wierzbicka M. (red.) 2015. Ekotoksykologia: rośliny, gleby, metale. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. (ISBN 978-83-235-1854-9). Ponadto oryginalne artykuły naukowe oraz prace przeglądowe dotyczące omawianych tematów. Literatura dodatkowa zostanie także podana w zależności od tematu przygotowywanej prezentacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zagadnienia związane z tematyką realizowanych prac magisterskich ze szczególnym uwzględnieniem przeglądu najnowszych pozycji literaturowych, poświęconych danemu zagadnieniu. Problematyka prezentacji dotyczy następujących tematów: 1. Fitogeografia – wzorce rozmieszczenia gatunków roślin naczyniowych i mszaków oraz ich ekologiczne uwarunkowania w obszarach intensywnego oddziaływania człowieka. 2. Florystyka – kierunki badań flory w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Analiza składu flory. Rola analizy historycznej we współczesnym obrazie flory. 3. Ekspansje i inwazje biologiczne – biologia i ekologia wybranych gatunków ekspansywnych i inwazyjnych, ich oddziaływanie na rodzimą szatę roślinną oraz metody ich zwalczania i zarządzania ich zasobami. 4. Metalofity – rośliny występujące na terenach o dużym stężeniu metali ciężkich. Zagadnienia biologii, morfologii oraz odporności i tolerancji roślin na czynniki stresowe. 5. Ochrona przyrody – obszary chronione, ochrona gatunkowa, restytucja ekologiczna. 6. Zróżnicowanie genetyczne, mieszańcowość, poliploidyzacja i apomiksja u roślin zarodnikowych (paprocie) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje referatów studentów (z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, umiejętność korzystania z platformy Teams), dyskusja dotycząca przedstawionej problematyki badawczej, ćwiczenie rzeczowej oceny prezentowanych referatów pod względem merytorycznym i jakości przekazu (stosowanych technik). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie umiejętności przygotowania poprawnej prezentacji na wybrany temat: Ocena bardzo dobra – student samodzielnie wygłasza referat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskutuje zagadnienia związane z tematyką przedmiotu, wyraża wątpliwości, definiuje problemy i szuka rozwiązań; prezentacja zawiera wszystkie konieczne elementy, jest wykonana bezbłędnie. Ocena dobra – student samodzielnie wygłasza referat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz dyskutuje zagadnienia związane z tematyką przedmiotu; prezentacja zawiera wszystkie konieczne elementy, jest wykonana starannie. Brak błędów merytorycznych, ale występują niewielkie błędy edytorskie lub językowe. Ocena dostateczna – student czytając napisany tekst wygłasza referat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz podejmuje próby dyskusji na zagadnienia związane z tematyką przedmiotu; prezentacja zawiera większość wymaganych elementów, ale niektóre z nich są przygotowane w niewystarczającym stopniu. Zawiera zarówno błędy merytoryczne jak i edytorskie lub językowe. Ocena niedostateczna – student nie potrafi wygłosić referatu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej ani podjąć dyskusji na zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. prezentacja nie jest kompletna, zawiera liczne błędy merytoryczne. Po każdym wygłoszonym referacie odbywa się dyskusja nad wartością merytoryczną i dydaktyczną prezentacji. W przypadku niezaliczenia przez studenta prezentacji, poprawioną jej wersję prezentacji student przedstawia w terminie dodatkowym, a wersję elektroniczną przekazuje prowadzącemu. Student ma możliwość jednokrotnej poprawy prezentacji. Ocena ciągła (aktywność na zajęciach): Aktywność w dyskusji, umiejętność zadawania pytań i kreatywność w trakcie zajęć. Wiedza z zakresu prezentowanych zagadnień. Ocena bardzo dobra – student aktywnie dyskutuje na temat treści przedstawionych na seminarium; samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na seminarium treści, zadaje pytania do omawianego materiału świadczące o jego wiedzy z zakresu omawianych zagadnień. Ocena dobra - student dyskutuje na temat zagadnień przedstawionych na seminarium; samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na seminarium treści Ocena dostateczna - student w niewielkim stopniu bierze udział w dyskusji, z trudem samodzielnie formułuje opinie oraz wnioski wynikające ze znanych i zasłyszanych na seminarium treści; ale wykazuje wystarczającą orientację w omawianej problematyce. Ocena niedostateczna - student nie bierze aktywnego udziału w zajęciach, nie potrafi formułować wniosków oraz nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie dyskutowanych zagadnień. Po każdej jednostce seminaryjnej prowadzący ocenia wszystkich uczestników seminarium pod kątem ich aktywności i zaangażowania w dyskusję naukową oraz ocenia poziom merytoryczny wypowiedzi magistranta. sposób ustalania oceny końcowej modułu: Ocena końcowa ustalana jest jako średnia ważona obejmująca: 1) 0.8 oceny za prezentacje (oceniane są 2 prezentacje - 1 dotycząca przeglądu problematyki badawczej (literatury), związanej z pracą magisterską z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć nauki w tej dziedzinie oraz 2 - przedstawienie wybranego anglojęzycznego artykułu naukowego) 2) 0,2 ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
BIOP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.