Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 50 | ||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||
Prowadzący: | Alina Dworak | ||||||||
Literatura: |
1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 r. 2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 r. 3. Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995r. 4. Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Radom-Kielce 2006. 5. Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r. 6. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010 7. Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 r. |
||||||||
Zakres tematów: |
Wykład 1 Podstawowe pojęcia z zakresu rozwoju osobniczego człowieka 1. Podstawowe informacje o rozwoju. Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny) 2. Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne 3. Czynniki rozwoju człowieka: determinanty rozwoju (płeć, rasa, konstytucja), stymulatory rozwoju, modyfikatory rozwoju (naturalne, społeczno-kulturowe) 4. Okresy krytyczne dla rozwoju 5. Tendencja przemian w rozwoju Wykład 2-3 Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży 1. Patomechanizm zaburzeń somatycznych i wad wrodzonych 2. Poród i ryzyko z nim związane. Uraz okołoporodowy 3. Wybrane zaburzenia rozwoju somatycznego 4. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej Wykład 4 Homeostaza – jako warunek prawidłowego rozwoju 1. Pojęcie homeostazy wewnątrzustrojowej 2. Homeostaza energetyczna- metabolizm, zapotrzebowanie energetyczne. Ośrodki sterujące przyjmowaniem pokarmu. Głód i sytość. 3. Homeostaza termiczna- bilans termiczny. Mechanizmy utraty i produkcji ciepła. Mózgowe ośrodki termoregulacyjne 4. Skutki dla rozwoju odchyleń od homeostazy wewnątrzustrojowej Wykład 5-6 Mechanizmy regulacji homeostazy wewnątrzustrojowej. 1. Budowa i funkcje układu nerwowego. Zmiany w układzie nerwowym w ontogenezie 2. Regulacja hormonalna funkcji organizmu 3. Zależność układu nerwowego, hormonalnego i odpornościowego w regulacji homeostazy wewnątrzustrojowej Wykład 7. Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie i ewaluacja zajęć |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach pisemnego egzaminu, studenci napiszą test na temat rozwoju człowieka, zaburzeń tego rozwoju, roli nauczyciela w opiece nad uczniem z wybranym zaburzeniem rozwojowym, z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.