Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (parzyste), 8:00 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 50
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Alina Dworak
Literatura:

1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 r.

2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 r.

3. Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995r.

4. Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Radom-Kielce 2006.

5. Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r.

6. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010

7. Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 r.

Zakres tematów:

Wykład 1 Podstawowe pojęcia z zakresu rozwoju osobniczego człowieka

1. Podstawowe informacje o rozwoju. Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny)

2. Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne

3. Czynniki rozwoju człowieka: determinanty rozwoju (płeć, rasa, konstytucja), stymulatory rozwoju, modyfikatory rozwoju (naturalne, społeczno-kulturowe)

4. Okresy krytyczne dla rozwoju

5. Tendencja przemian w rozwoju

Wykład 2-3 Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży

1. Patomechanizm zaburzeń somatycznych i wad wrodzonych

2. Poród i ryzyko z nim związane. Uraz okołoporodowy

3. Wybrane zaburzenia rozwoju somatycznego

4. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej

Wykład 4 Homeostaza – jako warunek prawidłowego rozwoju

1. Pojęcie homeostazy wewnątrzustrojowej

2. Homeostaza energetyczna- metabolizm, zapotrzebowanie energetyczne. Ośrodki sterujące przyjmowaniem pokarmu. Głód i sytość.

3. Homeostaza termiczna- bilans termiczny. Mechanizmy utraty i produkcji ciepła. Mózgowe ośrodki termoregulacyjne

4. Skutki dla rozwoju odchyleń od homeostazy wewnątrzustrojowej

Wykład 5-6 Mechanizmy regulacji homeostazy wewnątrzustrojowej.

1. Budowa i funkcje układu nerwowego. Zmiany w układzie nerwowym w ontogenezie

2. Regulacja hormonalna funkcji organizmu

3. Zależność układu nerwowego, hormonalnego i odpornościowego w regulacji homeostazy wewnątrzustrojowej

Wykład 7. Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie i ewaluacja zajęć

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Metody i kryteria oceniania:

W ramach pisemnego egzaminu, studenci napiszą test na temat rozwoju człowieka, zaburzeń tego rozwoju, roli nauczyciela w opiece nad uczniem z wybranym zaburzeniem rozwojowym, z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)