Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 15:30 - 18:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dorota Gawlik
Literatura:

Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1981r.

- Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003.

- Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 r.

- Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Cz. 1 i 2 W-wa 1998

- Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995r.

- Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Radom-Kielce 2006.

- Komosińska K., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Olsztyn 1995r.

- Malinowski A. Biomedyczne podstawy rozwoju. Poznań WSPiA 2013

- Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania.

Łódź 2008

- Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Warszawa 2015.

- Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985.

- Wolański N., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1983.

- Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Warszawa 2012.

- Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, W-wa 2016.

- Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000.

- Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010.

Zakres tematów:

1.Wprowadzenie do tematyki rozwoju i biomedycznych podstaw rozwoju:

- Rozwój- rozważania ogólne; rozwój osobniczy, rozwój biologiczny, rozwój motoryczny;

- Czynniki wpływające na rozwój;

- Charakterystyka rozwoju w poszczególnych etapach ontogenezy;

- Dyskusja na temat: „Po co pedagogom przedmiot biomedyczne podstawy rozwoju?” w oparciu o pojęcie holizmu pedagogicznego.

2.Wybrane funkcje i układy organizmu ważne dla procesów uczenia się;

- Układ nerwowy;

- Układ wzrokowy i słuchowy;

- Biologiczne mechanizmy procesów uczenia się;

- Emocje i ich znaczenie dla procesów uczenia się;

3.Podstawowe potrzeby biologiczne i sposoby ich zaspokajania:

- Aktywność fizyczna;

- Żywienie;

- Sen i odpoczynek;

- Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju czynnikami środowiskowymi.

4.Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży i związki między zdrowiem a edukacją.

- Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych;

- Profilaktyczna opieka nad uczniami;

- Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce;

- Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży.

5. Wady postawy jako rozwojowe zagrożenie cywilizacyjne dzieci i młodzieży.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące: mapa myśli; dyskusja; burza mózgów; metoda uczenia się we współpracy; metoda problemowa.

Praca indywidualna i grupowa.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują się samodzielnie i/lub w grupach ze wskazanych pozycji bibliograficznych i/lub materiałów przekazanych przez prowadzącego. Następnie podczas zajęć wspólnie omawiają przygotowany temat oraz dyskutują z pozostałymi osobami z grupy ćwiczeniowej (metoda uczenia się we współpracy). Odpowiadają na pytania prowadzącego.

Za zaangażowanie w pracę podczas zajęć studenci zdobywają oceny lub "plusy". Za zadania realizowane w grupach, studenci otrzymują oceny.

Na koniec odbędzie się także kolokwium sprawdzające. Ocena końcowa stanowi średnią ocen za aktywność, zadania grupowe oraz kolokwium. Do oceny końcowej uwzględniona zostanie także obecność podczas zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)