Pedagogika przedszkolna [W3-PE-MJN-PPiW-PP]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna [W3-PE-MJN-PPiW-PP] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 50 | ||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||
Prowadzący: | Anna Watoła | ||||||||
Literatura: |
Literatura 1. Maria Kwiatowska : red. Podstawy pedagogiki przedszkolnej 2. Krystyna Duraj – Nowakowa : Tematy kompleksowe. Geneza i założenia, planowanie i przykłady 3. Krystyna Lubomirska : Przedszkole. Rzeczywistość i szansa 4. Jolanta Zwiernik : Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno – empiryczne 5. Anna Klim – Klimaszewska :Pedagogika przedszkolna 6. Danuta Siemek : Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego 7. Anna Brzezińska, Maria Burtowy : Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej 8. Sabina Guz : Edukacja przedszkolna w okresie przemian 9. Maria Kielar – Turska : Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata 10. Irena Dudzińska : red. Wychowanie i nauczanie w przedszkolu 11. Wacław Gniewkowski, Kazimiera Wlaźnik : Wychowanie fizyczne 12. Emilia i Jan Frątczakowie : Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych 13. Sebastian Owczarek : Gimnastyka przedszkolna 14. Marta Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyka : Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci 15. Maciej Demel : O wychowaniu zdrowotnym 16. Krzysztof Konarzewski : Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych 17. Wanda Terlecka : Poczucie powinności moralnej dzieci w wieku przedszkolnym 18. J. Szczęsny : Edukacja moralna 19. Mieczysław Łobocki : Świat społeczny dziecka 20. Bronisław Dymara red. : Dziecko w świecie współdziałania 21. J. Lubowiecka : Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola 22. S. Popek : Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 23. B. Hornowski : Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku 24. Wanda Hajnicz : Rozwój organizacji zabaw w wieku przedszkolnym 25. Maria Przetacznik – Gierowska : Świat dziecka. aktywność, środowisko, poznanie 26. Wincenty Okoń : Zabawa a rzeczywistość 27. Maria Kielar – Turska, B. Muchacka red. : Stymulacja i terapeutyczna funkcja zabawy 28. A. Jurkowski : Ontogeneza mowy i myślenia 29. M. Donaldson : Myślenie dzieci 30. Leon Kaczmarek : Nasze dziecko uczy się mowy 31. Barbara Bieleń : Rozwój myślenia dzieci 32. J. Pawelczak : Kształtowanie kultury komunikowania się dzieci w wieku przedszkolnym w procesie dydaktyczno – wychowawczym 33. J. Porayski- Pomsta : Umiejętności komunikacji dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne 34. E. Sachajska : Uczymy poprawnej wymowy 35. A. Watoła : Komputerowe wspomaganie procesu kształtowania gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich 36. A. Watoła : Przedszkole-przestrzeń rozwoju dziecka 37. Anna Brzezińska red. : Czytanie i pisanie – nowy język dziecka 38. Maria Burtowy : Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania 39. Krystyna Kamińska : Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym 40. Maria Cackowska : Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych 41. B. Arciszewska : Czytające przedszkolaki – mit czy rzeczywistość ? |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika przedszkolna jako subdyscypliny pedagogiki – ich cele, zadania i funkcje. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczowychowawczo- dydaktycznej z dzieckiem w wieku przed-szkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 2. Adaptacja dziecka w przedszkolu. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przed-szkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 3. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w przedszkolu. Ramowy rozkład dnia. 4. Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym nauczyciela. 5. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego. 6. Specyfika roli nauczyciela w edukacji przedszkolnej, autorytet nauczyciela. Kadra administracyj-no-obsługowa przedszkola. Organizacja pracy przedszkola 7. Organizowanie przestrzeni sali. Książki pomocnicze, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej w pracy z dziećmi. Ocenianie dzieci w wieku przedszkolnym. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu. Metody zdalnego prowadzenia zajęć. Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej) |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas wykładów zagadnień, a także literatury obowiązkowej. 1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach. 2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach, 3. Projekt - wykonanie pracy praktycznej, opracowanie wybranego zagadnienia, upowszechnienie wśród uczestników grupy wybranego zagadnienia. |
||||||||
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.