Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWiTP-N1-12] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWiTP-N1-12]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Krzysztof Maliszewski
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Julia Kristeva, Jean Vanier: (Bez)sens słabości. Dialog wiary z niewiarą o wykluczeniu. Poznań 2012.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. T. Borowska: Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa 2003.

2. J. Brach-Czaina: Szczeliny istnienia. Kraków 2006.

3. A. Kępiński: Lęk. Kraków 2002.

4. G. Liiceanu: O granicy. Kraków 2018.

5. P. Smeyers, R. Smith, P. Standish: The Therapy of Education. Philosophy, Happiness and Personal Growth. Basingstoke–New York 2007.

6. J. Tischner: Filozofia dramatu. Wprowadzenie. Kraków 1998.

Zakres tematów:

1. Egzystencja – ludzki (graniczny) sposób istnienia.

2. Człowiek – istota dramatyczna.

3. Edukacja i terapia – wyzwania terapii pedagogicznej.

4. Lekcje niepokoju – pedagogika (z) lęku.

5. Zraniona tożsamość – kondycja piętna, efekty stygmatyzacji i zawstydzania.

6. Ambiwalencja daru – pułapki pomocy i (nie)wdzięczności.

7. Za kurtyną interwencji – psychoanalityczny wymiar pedagogiki.

Metody dydaktyczne:

wykład

Metody i kryteria oceniania:

EGZAMIN:

praca pisemna: komentarz do książki: Julia Kristeva, Jean Vanier: (Bez)sens słabości. Dialog wiary z niewiarą o wykluczeniu. Poznań 2012.

max. 5 stron maszynopisu

plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku)

1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2;

użycie cytatów: 1 3

2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2

użycie cytatów: 1 3

3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2

prawidłowe przypisy: 1 3

4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6

użycie cytatów/przypisów: 1 7

14 – 16 bdb

13 db+

11-12 db

8-10 dst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-3 (2022-08-19)