Specialization laboratory I [W2-S2BTA19-2BT-E-03]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Specialization laboratory I [W2-S2BTA19-2BT-E-03] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 8:00 - 14:00
sala sale KG Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | 1 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Daszkowska-Golec, Małgorzata Gaj, Barbara Wójcikowska |
Literatura: |
Piśmiennictwo zalecane indywidualnie z zakresu realizowanego tematu oraz dotyczące metod badawczych niezbędnych w jego realizacji. |
Zakres tematów: |
Hodowla roślin Hordeum vulgare Zapoznanie się z obsługą baz danych. Techniki biologii molekularnej: Izolacja DNA oraz RNA roślinnego. Analiza jakości kwasów nukleinowych. Reakcja PCR oraz elektroforeza w żelu agarozowym. Reakcja odwrotnej transkrypcji, jakościowa i ilościowa analiza ekspresji genów z wykorzystaniem reakcji qPCR. Analizy fizjologiczne roślin w odpowiedzi na stres suszy z uwzględnieniem pomiarów fotosyntezy, zawartości wody w liściu i przewodnictwa szparkowego. Analiza i dokumentacja fotograficzna otrzymanych wyników. Opracowywanie wyników w dedykowanych programach komputerowych. Analiza statystyczna wyników. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia laboratoryjne pod nadzorem prowadzącego, mające na celu zapoznanie studentów z technikami stosowanymi w biologii molekularnej i biotechnologii. Wykonywanie doświadczeń indywidualnie. Przygotowanie do planowania i prowadzenia doświadczeń z zakresu genomiki roślin. Dyskusje dotyczące metod stosowanych do analizy funkcjonalnej genów roślin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry: student rozumie celowość badanego problemu, umiejętnie wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany i kreatywny w rozwiązywaniu bieżących problemów, jest systematyczny, solidnie wykonuje i zna zasady stosowanych metod badawczych, bezbłędnie wykonuje obliczenia, sporządza dokładną dokumentację, prawidłowo interpretuje wyniki, aktywnie uczestniczy w dyskusjach i dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Dobry: student rozumie celowość badanego problemu, umiejętnie wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany w rozwiązywanie bieżących problemów, jest systematyczny, solidnie wykonuje i zna zasady stosowanych metod badawczych, wykonuje z pomocą obliczenia, poprawnie sporządza dokumentację, interpretuje wyniki z niewielką pomocą prowadzącego, uczestniczy w dyskusjach i dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Dostateczny: student potrzebuje dodatkowych wskazówek do wykonania konkretnych zadań i posługiwania się aparaturą, jest słabo zaangażowany w realizację zajęć, nie wykazuje aktywności podczas dyskusji, ma problemy z obliczeniami i sporządzaniem odczynników, z pomocą prowadzącego sporządza dokumentację i interpretuje wyniki, dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Niedostateczny: student nie rozumie sensu prowadzonych zadań, niedbale wykonuje powierzone mu zadania, nie prowadzi rzetelnej dokumentacji, nie potrafi analizować wyników i wyciągać wniosków. W czasie trwania zajęć prowadzący w sposób ciągły ocenia przygotowanie teoretyczne studenta do zajęć, jego aktywność i umiejętności praktyczne w laboratorium, przestrzeganie harmonogramu pracy, rzetelność wykonanych pomiarów, umiejętność wstępnego analizowania otrzymanych wyników i kreatywność w rozwiązywaniu problemów badawczych. Ocenie podlega również umiejętność i kultura pracy w zespole, bezpieczeństwo pracy oraz dbałość o bazę materiałowo-sprzętową. |
Uwagi: |
dr Agata Daszkowska-Golec, prof. UŚ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.