Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka badań naukowych 20-SD-S3-METHOD
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 13

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Metodyka badań naukowych 20-SD-S3-METHOD
Zajęcia semestr zimowy 2020/2021 (2020/2021Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 13 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każda środa, 11:30 - 13:45
sala zajęcia zdalne
Bankowa 14 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Leszek Drong
Literatura:

A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.

Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 1998

J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998.

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego, R. Nycza, Kraków 2006.

Kulturowa teoria literatury. Poetyki, problematyki, interpretacje. Pod red. T. Walas, R. Nycza. Kraków 2012.

Nowe problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków 1992.

A. Burzyńska, Anty-teoria literatury, Kraków 2006.

D. Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe, Kraków 2007.

M. Głowiński, Nauka o literaturze wśród innych dyscyplin, w: Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Warszawa 1999.

E. Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie” 2010, nr 12.

H. White, Proza historyczna, pod red. E. Domańskiej, Kraków 2009 (tu rozdz.: Teoria literatury i pisarstwo historyczne, przeł. T. Dobrogoszcz; Historiografia jako narracja, przeł. A. Żychliński).

Zakres tematów:

1. Czym jest metodyka, a czym metodologia badań humanistycznych, co oznacza samo pojęcie metody w odniesieniu do literaturoznawstwa? Jaki jest związek metody z teorią? Do dyskusji: Polityka wrażliwości Michała Pawła Markowskiego – stan badań i stan rzeczy we współczesnej humanistyce; wybrane pojęcia (wstęp, s. 19-32)

2. Retoryka, prawda, historia, polityka (zwrot retoryczny a sceptycyzm epistemologiczny) – Stanley Fish, Retoryka (tekst uzupełniający: Beata Mytych-Forajter, Retoryka a literaturoznawstwo)

3. Cultural memory studies (badania nad pamięcią kulturową) – Justyna Tabaszewska, Od literatury jako medium pamięci do poetyki pamięci

4. „Ewokrytyka” – darwinizm w badaniach literaturoznawczych: Brian Boyd, O pochodzeniu opowieści: spojrzenie wstecz i perspektywy: ewolucja, literatura, krytyka

5. Przyszłość literaturoznawstwa – Adrian Gleń, Jakiego literaturoznawstwa potrzebujemy? Uwagi wstępne (tekst uzupełniający: Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?)

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium jest oceniane na podstawie obecności i aktywności doktorantów na zajęciach. Możliwa jest jedna nieobecność bez usprawiedliwienia - pozostałe skutkują koniecznością przedstawienia do oceny pracy pisemnej objętości 3000 słów na temat związany z konwersatorium i z wykorzystaniem przynajmniej 3 tekstów na nim omawianych.

Uwagi:

literary studies - online sessions: Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.