Pedagogika ogólna [W3-PE-OG-S2-1]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [W3-PE-OG-S2-1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 131 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 140 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. S. Hessen: O sprzecznościach i jedności wychowania. Warszawa 1997. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. D. Benner: Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym. Warszawa 2015. 2. H.A. Giroux, L. Witkowski: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków 2010. 3. W. Jaeger: Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Warszawa 2001. 4. M. Jaworska-Witkowska: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie. Kraków 2009. 5. K. Maliszewski: Ciemne iskry. Problem aktualizacji pedagogiki kultury. Toruń 2013. 6. Z. Mysłakowski: Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności. Studia z filozofii wychowania. Warszawa 1965. 7. B. Śliwerski: Pedagogika ogólna. Kraków 2012. 8. L. Witkowski: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków 2014. 9. L. Witkowski: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Kraków 2013. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: 1. Paideia – historyczny wymiar pedagogiki. 2. Pedagogiczna praxis – ontologiczny wymiar pedagogiki. 3. Pytanie o to, co ludzkie – antropologiczny wymiar pedagogiki. 4. Emancypacja – teleologiczny i krytyczny wymiar pedagogiki. 5. Nauczanie – profesjonalny wymiar pedagogiki. 6. Uczenie się – biograficzny wymiar pedagogiki. 7. Wychowanie obywatelskie – polityczny wymiar pedagogiki. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN: praca pisemna: komentarz do książki S. Hessen: O sprzecznościach i jedności wychowania. Warszawa 1997. max. 5 stron maszynopisu plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku) 1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 3 2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2 użycie cytatów: 1 3 3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2 prawidłowe przypisy: 1 3 4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6 użycie cytatów/przypisów: 1 7 14 – 16 bdb 13 db+ 11-12 db 8-10 dst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.